-
شماره ركورد
12175
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12175
-
پديد آورنده
حسين سارباني چشم
-
عنوان
بررسي تاثير استراتژي هاي منابع انساني بر استراتژي هاي مديريت دانش
-
مقطع تحصيلي
كاذشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع - مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
مهرماه1392
-
تاريخ دفاع
مهرماه1392
-
استاد راهنما
دكتر مصطفي جعفري
-
چكيده
چكيده
با افزايش رقابت و پيچيده تر شدن محيط،سازمانها با شيوه هاي گوناگون به دنبال كسب مزيت رقابتي و بقا در صحنه رقابت مي باشند.منابع انساني و دانش موجود در سازمان مي توانند به عنوان مزيت رقابتي باشند كه سازمان با استفاده از آنها بتواند به اهداف كوتاه مدت و بلند مدت خود برسند. استراتژي هاي منابع انساني ابزار و شيوه هاي اصلي هستند كه توسط آنها سازمان ها مي توانند مهارت ها، نگرش ها و رفتار افراد را براي انجام كارهايشان و رسيدن به اهداف سازماني موجود مورد تاثير قرار دهند.لذا در نظر گرفتن استراتژي هاي منابع انساني در تمام فعاليت هاي سازمان و تدوين ساير استراتژي هاي سازماني به خصوص استراتژي هاي مديريت دانش سازمان با توجه به استراتژي هاي منابع انساني تاثير بسيار زيادي در حصول اهداف سازماني خواهد داشت.
در اين تحقيق ابتدا با مرور ادبيات موضوع و مدل هاي مختلف استراتژي هاي منابع انساني و مديريت دانش،مدل نقاط مرجع استراتژيك "بامبرگر و مشولم" كه شامل چهار استراتژي منابع انساني پدرانه، متعهدانه، پيمانكارانه و ثانويه مي باشد به عنوان استراتژي هاي منابع انساني و همچنين استراتژي هاي مديريت دانش "هانسن و همكاران" كه شامل دو استراتژي كدگذاري و شخصي سازي مي باشد به عنوان استراتژي هاي مديريت دانش در نظر گرفته شده است؛و در ادامه تاثير هر كدام از استراتژي هاي منابع انساني بر استراتژي هاي مديريت دانش با استفاده از نظر كارشناسان و خبرگان مديريت دانش و مديريت منابع انساني بررسي گرديده است.
تحقيق حاضر نوعي تحقيق توصيفي – پيمايشي است و با استفاده از پرسشنامه،داده هاي لازم براي تاييد يا رد فرضيه ها فراهم شده است.براي تهيه پرسشنامه نيز از طيف ليكرت استفاده شده و با استفاده از آزمون نسبت دوجمله اي به مطالعه فرضيه ها پرداخته شده است.
تحليل ها نشان مي دهد كه استراتژي هاي منابع انساني پدرانه و متعهدانه بر هر دو استراتژي مديريت دانش كد گذاري و شخصي سازي داراي تاثير مثبتي مي باشند كه در اين ميان استراتژي متعهدانه بر استراتژي شخصي سازي داراي بيشترين تاثير مي باشد؛همچنين استراتژي ثانويه بر استراتژي كدگذاري داراي تاثير مثبت مي باشد در حاليكه فرضيه هاي تاثير استراتژي پيمانكارانه بر استراتژي هاي كدگذاري و شخصي سازي و همچنين تاثير استراتژي ثانويه بر استراتژي كدگذاري تاييد نشده است
واژههاي كليدي: مديريت دانش،استراتژي هاي منابع انساني،استراتژي هاي دانشي
-
لينک به اين مدرک :