-
شماره ركورد
12223
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12223
-
پديد آورنده
محمّدجواد اميري
-
عنوان
روشي جهت شناسايي و تركيب سرويسهاي وب با محوريت مدل اهداف و مدل فرآيندهاي كسبوكار
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
كامپيوتر - نرمافزار
-
سال تحصيل
آبانماه 1392
-
تاريخ دفاع
آبانماه 1392
-
استاد راهنما
دكتر سعيد پارسا
-
چكيده
چكيده
امروزه توسعه سرويسگرا به عنوان يك متدولوژي پركاربرد توسعه نرمافزار از جايگاه ويژهاي در مهندسي نرمافزار برخوردار است. لازمهي توسعه سرويسگراي مطلوب شناسايي و تركيب خودكار سرويسها جهت نيل به پيادهسازي جامع و كامل سرويسگرا ميباشد. در واقع شناسايي و تركيب به عنوان دو گام اصلي در متدولوژيهاي توسعه سرويسگرا مطرح ميباشند. در اين پژوهش گردش كارها و نيازمنديهاي كسبوكار از مدل فرآيندهاي كسبوكار و مدل اهداف مشتق ميشوند. وظايف موجود در مدل فرآيندهاي كسب و كار و موجوديتها براي ساخت ماتريسهاي وظيفه-وظيفه و موجوديت-وظيفه كه به عنوان مبناي شناسايي سرويس ميباشند، استفاده ميشوند. همچنين مدل اهداف براي ساخت ماتريسهاي هدف-هدف و وظيفه-هدف مورد استفاده قرار ميگيرد. ماتريس وظيفه-موجوديت و وظيفه-هدف در نهايت به ماتريس وظيفه-وظيفه نهايي تبديل ميشوند كه بيانگر روابط ساختاري و معنايي وظايف هستند. پس از شناسايي سرويسها با استفاده از الگوريتم همتاسازي وظايف سعي در بهبود كيفيت سرويسها با كاهش فراخوانيهاي بين آنها ميگردد. در ادامه و در گام تحقق سرويسها يك مدل كلاسها از ارتباط سرويسها با يكديگر، با موجوديتها و با كلاسهاي كاربردي ايجادشده و بر اساس اين مدل، قطعات به صورت نيمه خودكار شناسايي ميشوند. گام تركيب سرويسها با ايجاد مدلهاي همنوايي و ريتم سرويسها با استفاده از زبان مدلسازي BPMN 2.0 آغازشده و در ادامه اين مدلها به وسيله شبكههاي پتري رنگي، درستييابي ميشوند. پس از آن مدل ريتم سرويسها با استفاده از ابزار SAVARA اعتبارسنجي شده و نوبت به نگاشت مدلها به زبانهاي سطح پيادهسازي ميرسد. مدل همنوايي سرويسها به زبان WS-BPEL 2.0 و مدل ريتم سرويسها به زبان WS-CDL نگاشت ميشوند. حاصل اين پاياننامه ارائهي روشي نيمه خودكار، يكپارچه و با استفاده از مدلها جهت نيل به كد قابل استفاده در پيادهسازي از دامنه كسبوكار ميباشد.
واژههاي كليدي: سرويس، شناسايي سرويس، تحقق سرويس، تركيب سرويس، همنوايي، ريتم
-
لينک به اين مدرک :