-
شماره ركورد
12252
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12252
-
پديد آورنده
عقيل صيدي
-
عنوان
تحليل ضربه وارد بر سرنشين خودرو در برخورد از عقب با مدلسازي ديناميك چندجسمي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو- طراحي سازه وبدنه خودرو
-
سال تحصيل
آبان 1392
-
تاريخ دفاع
آبان 1392
-
استاد راهنما
دكتر جواد مرزبان راد
-
چكيده
چكيده:
در اين پاياننامه سعي شده است با استفاده از مدل سازي ديناميك چندجسمي، رفتار سرنشين در پاسخ به برخورد از عقب در سرعتهاي متفاوت و زواياي مختلف پشتي صندلي مورد بررسي قرار گيرد تا بتوان با توجه به تغيير پارامترهاي مهم استقرار سرنشين، ميزان كارايي مدل چند جسمي ارائه شده را در پيشگيري از صدمات، در مقايسه با نتايج تجربي سنجيد. به اين منظور ابتدا به معرفي مدل پيشنهادي پرداخته شده است و با توجه به پارامترهاي متفاوت، معادلات حركت حاكم با استفاده از روش لاگرانژ بدست ميآيد.
در ادامه به منظور مقايسه نتايج حاصل با نتايج تجربي، تأثير پارامترهاي متفاوتي از جمله زاويه پشتي صندلي، تغييرات سرعت برخورد و تأثير بستن كمربند ايمني بر شتاب وارد بر سر و قفسه سينه تحت تحليل قرار ميگيرد. پاسخ سرنشين با در نظر گرفتن يك سرعت ثابت و در زواياي مختلف پشتي صندلي مورد بررسي قرار ميگيرد تا تاثير تغيير زاويه پشتي صندلي بر رفتار سرنشين مشخص گردد. به منظور تعيين پاسخ سرنشين به تغيير سرعت برخورد، در يك زاويهپشتي ثابت، سرعتهاي برخورد متفاوت اعمال شده و منحني ها با يكديگر مقايسه ميگردند.
در نهايت تاثير بستن كمربند ايمني با مدل كردن نيروي اعمالي آن به سرنشين در سرعتهاي متفاوت و زاويه پشتي صندلي ثابت در مقايسه با حالت سرنشين بدون كمربند بررسي ميشود و در آخر نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات آورده ميشود.
واژههاي كليدي:ديناميك چندجسمي، برخورد از عقب، ضربه، سرنشين خودرو.
-
لينک به اين مدرک :