-
شماره ركورد
12284
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12284
-
پديد آورنده
آراز هاشمي نژاد
-
عنوان
بررسي ميداني تاثيركاريوگيشن ريل بر نويز مترو (مطالعه موردي متروي تهران)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - خط و سازه هاي ريلي
-
سال تحصيل
مهرماه 1392
-
تاريخ دفاع
مهرماه 1392
-
استاد راهنما
دكتر سيدجواد ميرمحمدصادقي
-
چكيده
چكيده
از نظر ملاحظات زيست محيطي، مترو بهترين نوع سيستم حمل و نقل بوده و در واقع مهم ترين و تنها اثر زيست محيطي آن، ارتعاش و نويز مي باشد. از آنجاكه مترو در بيشتر شهرهاي جهان در 24 ساعت شبانه روز در حال فعاليت بوده و در مجاورت مناطق مسكوني پرجمعيت ساخته مي شود، لذا حل مساله نويز آن بسيار پراهميت ميباشد. در چند دهه اخير تلاش هاي زيادي در راستاي رفع مشكل ارتعاشات ناشي از مترو در ايران و سراسر دنيا صورت گرفته است، اما علي رغم مطالعات فراوان صورت گرفته در مبحث ارتعاش مترو، در زمينه نويز مترو و تاثير ناهمواري هاي ريل و به طور خاص، كاريوگيشن ريل بر آن، تاكنون پژوهش خاصي صورت نگرفته است. در مترو نيز مانند ساير انواع سيستم هاي حمل و نقل ريلي، منابع نويز متفاوتي وجود دارد كه در شرايط مختلف منبع غالب متفاوت مي باشد. با اين وجود، نويز غلتشي با اهميت ترين منبع نويز در مترو مي باشد كه حاصل اندركنش چرخ و ريل است. تحريك اين نويز غلتشي در محل تماس چرخ و ريل آغاز مي شود كه در آن، ناهمواري هاي سطحي مانع از حركت روان چرخ بر روي ريل مي گردند. كاريوگيشن ريل به عنوان نوع خاصي از ناهمواري هاي سطحي، ناشي از بارهاي ديناميكي بوده و باعث ايجاد نويز و ارتعاش و در حالت هاي شديدتر باعث آسيب وسيله نقليه ريلي و اجزاء خط مي گردد. در اين تحقيق، با انجام تست هاي ميداني در خط 5 متروي تهران، برداشت ميداني نويز در خط مستقيم و در قوس صورت گرفته است. در ادامه با استفاده از داده هاي پارامترهاي هندسي برداشت شده با ماشين اندازه گير خط EM50، ميزان كاريوگيشن ريل در خط مستقيم و در قوس تعيين شده است. سپس داده هاي بدست آمده از تست هاي مذكور بررسي و در مورد ميزان اثرگذاري كاريوگيشن ريل بر نويز مترو اظهار نظر شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه خط مستقيم و قوس مورد نظر به ترتيب داراي كاريوگيشن طول موج كوتاه و كاريوگيشن خستگي تماسي غلتشي مي باشند كه باعث آسيب عمده سازه خط در اين ناحيه شده است. در ادامه تحقيق، رابطه بين نويز غلتشي و كاريوگيشن موجود در خط مستقيم و در قوس مورد بررسي قرارگرفت كه بر اين اساس، نويز غلتشي در خط مستقيم به شدت به كاريوگيشن طول موج كوتاه حساس و وابسته است، اما اين رابطه در مورد كاريوگيشن خستگي تماسي غلتشي و نويزغلتشي در قوس مشاهده نمي شود.
كلمات كليدي: نويز، مترو، كاريوگيشن ريل، تست هاي ميداني
-
لينک به اين مدرک :