-
شماره ركورد
12538
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12538
-
پديد آورنده
مهراب اسدي
-
عنوان
به دست آوردن زمان بهينه باز و بسته شدن سوپاپ هوا و دود و زمان جرقه زني در موتور XU7 گاز سوز با استفاده از كد KIVA-3V
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سيستم محركه خودرو
-
استاد راهنما
دكتر علي نصيري طوسي
-
چكيده
چكيده
موتور هاي احتراق داخلي در جامعة امروز نقش مهمي را ايفا مي كنند و به جرأت مي توان گفت جزء لاينفك زندگي بشر شده اند .با توجه به توليد روز افزون خودروها و پيشرفت بسيار سريع تكنولوژيهاي ساخت موتور در صنعت خودرو، از آنجاييكه شركتهاي خودروسازي كشورمان ايران توانائي تطبيق خود با تكنولوژيهاي روز صنعت خودروسازي جهان را ندارد، لذا مجبور هستند با ايجاد تغييراتي در موتورهاي قديمي، حداكثر استفاده را از اين موتورها بكنند. هدف از انجام اين پروژه، بهينه سازي زمان بندي باز و بسته شدن سوپاپ ها، به منظور افزايش راندمان حجمي و همچنين بهينه سازي زمان جرقه زني موتور XU7 گاز سوز مي باشد.
در اين مطالعه با توجه به قدرت و دقت شبيهسازيهاي سه بعدي و با توجه به وسعت كاربرد كد KIVA-3V در تحقيقات بر روي موتور و در اختيار بودن منبع اين كد از آن بهره گرفته شده است. با توجه به مشكلات موجود براي آمادهسازي شبكه (مش) هندسه مورد مطالعه با استفاده از ابزار K3PREP كه همراه با كد KIVA-3V مي باشد، با استفاده از نرمافزار ANSYS ICEM CFD و با در نظر گرفتن سيكل كامل موتور شبكه مورد نياز براي كد KIVA-3V توليد شد.
ابتدا شبكه هاي مناسب براي كد KIVA-3V براي موتور XU7 تهيه گرديد. سپس با توجه به در اختيار داشتن نتايج تجربي، از اين نتايج براي صحه گذاري مدل استفاده شد. پس از تاييد مدل و با فرض ثابت بودن كليه شرايط هندسي موتور بهينه سازي هاي مورد نظر، با تغيير ات لازم انجام شد. سپس نتايج حاصل از تحليل صورت گرفته مورد تجزيه و تحليل و با موتور اوليه مورد مقايسه قرار گرفت مطابق نتايج حاصل شده براي ميزان زمانبندي اين موتور حالت پايه بهترين حالت مي باشد، كه انحراف از آن باعث كاهش عملكرد و افزايش آلودگي خواهد شد همچنين براي زمانبندي جرقه نياز به تغييراتي براي رسيدن به بيشترين توان و كمترين آلودگي مي باشد كه در اين تحقيق به آن پرداخته شده است.
-
لينک به اين مدرک :