چكيده
چكيده
با پيشرفت تكنولوژي،تلفن همراه صرفاً وسيله اي براي برقرار ي ارتباط ن يست، بلكه تبد يل به
رايانهاي كوچك شده است كه قابليت هاي بسياري را در اختيار كاربر قرار مي دهد. اين امر سبب
شده است كه بازار بسيار خوبي براي توليد كنندگان تلفن همراه فراهم شود، در اين شرايط تولي د
كنندگاني كه قادر باشند نيازهاي مشتري را فراهم كنند و نبض بازار را به خوبي در دست بگيرند،
مي توانند سود بسياري را از اين بازار كسب نمايند . امروزه با گسترش برندهاي توليد كننده
موبايل، رقابتي سخت براي تصاحب سهم بازار بيشتر در بين برندها شكل گرفته است . بي شك
يكي از عوامل مهم و موثر در موفقيت يك برند بازاريابي اصولي آن است. در بازار ايران نيز اين
رقابت وجود دارد. در سالهاي اخير برندهاي موبايل ايراني نيز به اين رقابت وارد شدهاند.
هدف اصلي اين تحقيق شناسايي عوامل موثر بر بازاريابي برندهاي موبايل در بازار ايران بوده است،
تا با شناسايي اين عوامل و رتبهبندي آنها به موفقيت برندهاي ايراني تلفنهمراه كمك شود.
براي انجام اين تحقيق ابتدا موبايلهاي توليد شده در سراسر دنيا به 5 گروه يا كلاس تقسيمبندي
شد، سپس با مصاحبه هدايت شده با نمايندگان، فروشندگان، بازاريابان و خبرگان عرصه موبايل ,
عوامل بسياري براي بازاريابي موثر شناسايي شدند و سپس از بين اين عوامل با توجه به نظرات
استاتيد راهنما و مشاور و خبرگان، عوامل كليدي و مهمتر شناسايي شد . در ادامه پرسشنامه اي
آماده شد و بين نمونه آماري توزيع شد. در نهايت از 62 فرضيه فرعي موجود در اين تحقيق ، 55
مورد آن تاييد شد. در نهايت با نتيجه گيري از آزمون فرضيات و ارائه پيشنهادهايي، سعي در بهبود
بازاريابي برندهاي ايراني توليد كننده موبايل شده است.
واژههاي كليدي: بازاريابي، برند، تلفن همراه، توليد كننده داخلي، كالاي ايراني