-
شماره ركورد
12654
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12654
-
پديد آورنده
سعيد ميرزاعبداله
-
عنوان
بررسي عددي جريان سيال درون راهگاه هاي آب سرسيلندر پرايد
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو _ نيرو محركه
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1382
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1382
-
استاد راهنما
پروفسور شجاعي فرد
-
استاد مشاور
دكتر نصيري طوسي
-
چكيده
چكيده
قواي محركه موتورهاي پيستوني با تبد يل انرژ ي شيميائي سوخت (طي فرايند احتراق) به انرژ ي
مكانيكي تامين مي شود . احتراق در سيلندرها موجب افزايش دم اي بس يار ز ياد م ي شود . مواد مورد
استفاده در ساخت سيلندر و سر سيلندر به لحاظ ا يجاد تنش ها ي حرار تي و نوع آلياژ مانند چدن و
آلومينيم دماي مشخصي را مي توانند تحمل نمايند (سراميك به عنوان ماده ايده آل مقاوم در برابر
تنش هاي حرارتي مي باشد ). براي كاهش دما در ا ين نقاط ن ياز به س يستم خنك كار ي مناسب م ي
باشد.
مهمترين بخش س يستم خنك كار ي موتور ها ي احتراق داخل ي، راهگاه ها ي خنك كا ري تعب ي ه
شده درون س يلندر و سرس يلندر، براي عبور جر يان س يال خنك كننده م ي باشد . سيال خنك كننده با
عبور از راهگاه هاي در نظر گرفته شده حرارت ر ا از سطوح با دما ي بالا انتقال داده و موجب خنك
كاري مي گردد. گرماي منتقل شده در رادياتور به محيط منتقل مي گردد.
از آنجا كه انتقال حرارت صورت گرفته در موتور به صورت اجباري مي باشد و سرعت جريان در
انتقال حرارت مورد نظر نقش اساسي دارد تحليل جريان سيال از جهت پيش بيني جريان در نقاط
مختلف راهگاه هاي آب بسيار مهم مي باشد . از طرفي ديگر توزيع دما در موتور يكنواخت نبوده و لذا
طراحي راهگاه هاي خنك كاري بايد به نحوي باشد كه سيال خنك كننده مورد نياز سطوح با دماي
بالا، تامين گردد.
بنابراين در طراح ي او ليه يك موتور احتراق داخل ي، تح ليل جر يان س يال براي پيش بين ي جر ي ان
در نقاط مختلف راهگاه ها ي آب بس يار مهم م ي باشد . در اين پروژه به بررس ي ر فتار جر يان س يال درون
راهگاه هاي آب سرسيلندر موتور پرايد، به كمك نرم افزار فلوئنت، پرداخته شده است.
-
لينک به اين مدرک :