-
شماره ركورد
12848
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
12848
-
پديد آورنده
مهرداد آزادگان
-
عنوان
تعيين پارامترهاي مودال سازه واگن پارسي و بهينه سازي آن با استفاده از آناليز مودال و ارتقاي شاخص راحتي سفر در اين نوع واگن ها
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - ماشين هاي ريلي
-
سال تحصيل
ارديبهشت ماه 1393
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر رضواني - دكتر ملاطفي
-
چكيده
چكيده
آناليز مودال همواره به عنوان روشي براي تعيين پارامترهاي ديناميكي سازه ها استفاده شده است. يكي از مهمترين مشخصه هاي ديناميكي سازه، فركانسهاي طبيعي آن مي باشد.
همواره در صنعت ريلي بالا بردن راحتي سفر بسيار اهميت داشته است كه بدنه واگن از پارامترهاي موثر بر كيفيت راحتي سفر مي¬باشد. فركانس هاي ارتعاشي پايين واگن به عنوان عوامل تهوع و بيماري سفر شناخته شده اند و بنابراين بايد حتي المقدور از اين فركانس ها اجتناب شود. به همين دلايل، در اين پژوهش تلاش شده است كه براي افزايش راحتي سفر، فركانس طبيعي سازه واگن بهبود داده شود.
به طور كلي در اين مطالعه 2 هدف بررسي فركانسهاي طبيعي سازه واگن و بهينه سازي آن در جهت افزايش فركانس¬هاي طبيعي مد نظر بوده است.
در اين پژوهش ابتدا سازه واگن پارسي در نرم افزار مدلسازي ساليدوركس مدل سازي شده است و سپس آناليز مودال توسط نرم افزار اجزاء محدود آباكوس براي بدست آوردن فركانس¬هاي طبيعي اين مدل انجام شده است. سپس به بهينه سازي سازه واگن پرداخته شده است. در بهينه سازي با استفاده از دو روش 1- سعي و خطا 2- ماژول بهينه سازي نرم افزار آباكوس، به بهينه سازي سازه واگن با هدف افزايش فركانس¬هاي طبيعي سازه واگن پرداخته شده است. در نهايت نيز به مقايسه نتايج اين دو روش و جمع بندي مطالب پرداخته شده است.
واژههاي كليدي: آناليز مودال، فركانس طبيعي، راحتي سفر و بهينه سازي
-
لينک به اين مدرک :