چكيده
چكيده
ترك¬خوردگي لايه آسفالتي يكي از مودهاي شايع خرابي در يك سيستم روسازي در اكثر جاده¬ها و بزرگراه¬ها مي¬باشد. عوامل مختلفي در ايجاد و گسترش ترك¬ها نقش دارند كه مهم¬ترين آنها بار ترافيكي و اثرات دمايي است. از سوي ديگر با توجه به موقعيت¬هاي متفاوتي كه چرخ¬هاي اتومبيل نسبت به ترك مي¬توانند داشته باشند، رشد ترك نيز مي¬تواند تحت يك مود تركيبي از بارگذاري اتفاق بيافتد. مطالعه رفتار رشد ترك در يك روسازي آسفالتي مي¬تواند در تخمين عمر يا قابليت سرويس دهي آن از اهميت بسزايي برخوردار باشد.
در اين تحقيق، رفتار رشد ترك لايه آسفالتي در يك سيستم روسازي چهار لايه¬اي با استفاده از مدل¬سازي¬هاي اجزاء محدود دو بعدي در نرم افزار ABAQUS مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين بارگذاري شامل فشار دو تاير يك خودرو مي¬باشد. با در نظر گرفتن موقعيت¬هاي متنوع طولي كه چرخ¬هاي خودرو مي¬توانند نسبت به ترك داشته باشند، ضرايب شدت تنش براي ترك¬هاي موجود محاسبه و مورد ارزيابي قرار گرفته است. نتايج اجزاي محدود نشان مي¬دهد كه به طور كلي يك ترك عرضي بر اثر عبور خودرو تحت تاثير يك بارگذاري تركيبي از شكست قرار داشته و هر دو مود شكست مي¬توانند در رفتار رشد ترك تاثير گذار باشند. موقعيت چرخ-هاي خودرو و فاصله آنها از ترك، پارامترهاي تاثيرگذار بر مقدار و علامت ضرايب شدت تنش مي¬باشند. در انتها نيز اثر برخي پارامترهاي هندسي و خواص لايه¬هاي مختلف روسازي بر ضرايب شدت تنش مورد تحقيق قرار گرفته است.
واژه¬هاي كليدي: مكانيك شكست، تحليل اجزاء محدود دو بعدي، روسازي آسفالتي ترك-دار، ضرايب شدت تنش، بارگذاري ترافيكي.