-
شماره ركورد
13226
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13226
-
پديد آورنده
توفيق فيضي
-
عنوان
طراحي سيستم بهينه ذخيره و مصرف انرژي در وسايل نقليه ريلي الكتريكي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن -علائم و كنترل
-
سال تحصيل
خرداد ماه 1393
-
تاريخ دفاع
خرداد ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر محمد علي صنديد زاده
-
استاد مشاور
دكتر سيد سعيد فاضل
-
چكيده
چكيده
انرژي در دنياي امروز نقش بسيار تعيين كننده اي دارد و بهينه سازي مصرف انرژي با توجه به محدوديت ها و هزينه هاي بالاي آن امري قابل توجه است. در شبكه هاي حمل ونقل الكتريكي (قطار، تراموا و اتوبوس برقي) بخش اعظمي از انرژي ترمزي در بانك هاي مقاومتي تلف شده و باعث مشكلاتي از جمله ناپايداري ولتاژ مي شود. با پيشرفت تكنولوژي امروزه مي توان بخش زيادي از اين انرژي را در تجهيزات ذخيره كننده، ذخيره نمود. در اين پايان نامه به طراحي و شبيهسازي سيستم بهينه جهت ذخيرهسازي و مصرف انرژي در وسايل نقليه ريلي الكتريكي پرداختهايم. بدين منظور براي كنترل سيستم ذخيره كننده انرژي از استراتژي كنترل فازي استفاده نمودهايم. با بهكارگيري اين استراتژي كنترل به بازيابي حداكثر مقدار انرژي جنبشي قطار حين ترمز و تقسيم بهينه قدرت درخواستي سيستم تركشن بين منابع مختلف انرژي (شبكه قدرت، سيستم ذخيره كننده و انرژي ترمز ساير قطارها) دست مييابيم. به منظور بررسي صحت عملكرد مدل ها و طراحي هاي انجام گرفته شبيه سازي هايي با توجه به اطلاعات خط 3 مترو تهران انجام گرفته است. نتايج اين شبيه سازي ها نشان مي دهد كه پس از نصب و كنترل سيستم ذخيره كننده صرفهجويي قابل توجه در مصرف انرژي، پايدارسازي و تنظيم ولتاژ موثر خط و كاهش پيك توان و جريان مصرفي خط را شاهد هستيم.
واژههاي كليدي: راه آهن الكتريكي، سيستم ذخيره كننده انرژي، كنترل فازي، سوپرخازن، بهينه سازي انرژي
-
لينک به اين مدرک :