-
شماره ركورد
13386
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13386
-
پديد آورنده
مرضيه باقري
-
عنوان
بررسي و تبيين نقش مديريت دانش در اثربخشي سازمان يادگيرنده (مطالعه موردي دانشگاه علم و صنعت ايران)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع - مديريت اجرايي
-
سال تحصيل
بهمن ماه 1391
-
تاريخ دفاع
بهمن ماه 1391
-
استاد راهنما
دكترعليرضا علي احمدي
-
استاد مشاور
دكتر پيمان اخوان
-
چكيده
چكيده
در آﻏﺎز ﻫﺰاره ﺳﻮم ﻧﺴﻞ ﺟﺪﻳﺪي از ﺳﺎزﻣﺎنهاي پيشرو با عنوان سازمان يادگيرنده، ﭘﺎ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ رقابت گذارده اند. اﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ اﺑﺰارﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪي را ﺑﺮاي بقاء ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ و از اﺑﺰارﻫﺎ و تجربه هاي ﻧﺴﻞ هاي ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺧﻮد ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻛﺎرآﻳﻲ ﺑﻬﺮه ﺟﺴﺘﻪاﻧﺪ.سازمانهاي ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه در دﻧﻴﺎي رﻗﺎﺑﺘﻲ اﻣﻜﺎن ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺑﺴﻴﺎر داﺷﺘﻪ و قادرند به خوبي ﻣأﻣﻮرﻳﺘﻬﺎي ﺧﻮد را ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎزﻧﺪ. ﻳﻜﻲ از اﺑﺰارﻫﺎي ﻛﺎرآﻣﺪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر كسب مزيت رقابتي در ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
در اين پژوهش، هدف بررسي و تبيين نقش مديريت دانش در اثربخشي سازمان يادگيرنده است. روش تحقيق پيمايشي و ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه است. يك پرسشنامهي جامع براي سنجش اثربخشي سازمان - بر طبق مدل كاركردهاي چهارگانه نظام اجتماعي پارسونز (انطباق و سازگاري، تحقق اهداف، يگانگي و انسجام، پايداري و حفظ الگوها)- و مديريت دانش - بر طبق مدل نوناكا و تاكوچي- طراحي و اجرا شده است. داده ها از بين كاركنان آموزشي دانشگاه علم و صنعت ايران، گردآوري شده است.
بر طبق تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش، بين مؤلفه هاي مديريت دانش (اجتماعي كردن، بروني سازي، تركيب، دروني سازي) و اثربخشي سازمان يادگيرنده رابطه معني دار مثبتي وجود دارد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه عوامل جمعيت شناختي(سن،سابقه كار،سطح تحصيلات، وضعيت استخدامي،سمت شغلي) بر رابطه فوق، تأثير چشمگيري دارند، درحاليكه جنسيت بي تأثير است.
واژه هاي ﻛﻠﻴﺪي: ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه، ﻳﺎدﮔﻴﺮي ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، اثربخشي، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ.
-
لينک به اين مدرک :