-
شماره ركورد
13402
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13402
-
پديد آورنده
حميد خوشبخت فرخد
-
عنوان
بررسي تجربي نشست ذرات روغن روي سوپاپ ورودي موتور احتراق داخلي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - قواي محركه
-
سال تحصيل
شهريور ماه 1393
-
تاريخ دفاع
شهريور ماه 1393
-
استاد راهنما
پروفسور محمدحسن شجاعيفرد
-
استاد مشاور
دكتر محمدعلي احترام
-
چكيده
چكيده
با توجه به پيشرفت تكنولوژي در زمينه¬ي موتورهاي احتراق داخلي و اهميت پيدا كردن ريزترين مسائل در اين زمينه، پديده¬ي تشكيل رسوب در موتورهاي احتراق داخلي، كه در ظاهر مسئلهي مهمي به نظر نمي¬آيد، مورد تحقيق و بررسي عده¬ي زيادي از طراحان و توليدكنندگان موتور قرار گرفته است.
رسوبات موتورهاي احتراق داخلي عمدتاًشامل رسوبات انژكتور، رسوبات سوپاپ ورودي و رسوبات محفظه¬ي احتراق ميباشند؛سوپاپ ورودي بهعنوان يكي از حساس¬ترين قسمت¬هاي موتورهاي احتراق داخلي، نقشي اساسي در عملكرد موتور ايفا ميكند. به طوري كه كوچكترين رسوبات شكل گرفته روي سوپاپ ورودي تأثير عمده¬اي بر روي قابليت رانندگي، كاهش توان، افزايش آلاينده¬ها و افزايش مصرف سوخت موتور دارند.منابع تشكيل رسوب را مي¬توان به صورت زير بيان كرد:
• سوخت و افزودني¬هاي آن
• روغنموتور و افزودني¬هاي آن
• آلودگي¬هاي موجود در هواي ورودي
• نشتي روغن از راهنماي سوپاپ
• گازهاي برگشتي از محفظه¬ي ميل¬لنگ
• گازهاي برگشتي از سيكل قبلي
طي بررسي¬هايي كه تاكنون انجامگرفته است، گازهاي برگشتي از محفظه¬ي ميل¬لنگ به منيفولد ورودي يكي از عوامل اصلي تشكيل رسوبات سوپاپ ورودي در موتورهاي تزريق مستقيم مي¬باشد؛به¬طوري¬كه هميشه مقداري از ذرات روغن وارد منيفولد ورودي شده و باعث ايجاد رسوب بر روي اجزاي موتور، خصوصاً سوپاپ ورودي مي¬شود. با توجه به اين مطالب، بررسي پارامترهاي مؤثر در رسوب ذرات روغن از اهميت بالايي برخوردار بوده و مي¬توانند در شناخت بهتر اين پديده مفيد واقع شوند.
براي بررسي پديده¬ي نشست ذرات روغن موجود در سيستم برگشت گازهاي محفظه¬ي ميل¬لنگ به منيفولد ورودي، روش ايجاد سيستم آزمايشگاهي مي¬تواند راه¬كار مناسبي جهت بررسي اين پديده با هزينه¬ و زمان كمتر باشد.در اين پروژه، يك سيستم آزمايشگاهي طراحي و ساخته شده تا بتوان شرايط واقعي موتور را ايجاد كرد و تأثير پارامترهاي مختلفبر رسوب ذرات روغن روي سوپاپ ورودي را مشاهده كرد. براي بررسي اين پديده از قطره¬ساز موجود در مركز تحقيقات موتور ايران¬خودرو(ايپكو) استفاده شده¬است. كه اين قطره¬ساز، قطراتي مشابه با قطرات روغن موجود در سيستم PCV توليد ميكند.
در اين پژوهشتأثير سه عامل دما، زمان و نوع روغن، در مقدار رسوبات بررسي شده است.معيار مقايسهي رسوبات به¬دست¬آمده در تست¬ها، وزن رسوبات است. همچنين نمونه¬هاي رسوب، نيز ازنظررفتار حرارتي با رسوبات موتور واقعي مقايسه شدهاند، كه اين مقايسه با استفاده از آناليز TGAانجامگرفته شده است و نتايج حاصل از آناليز حرارتي، نتايج تست¬ها را تأييد مي¬كند.
واژههاي كليدي:موتورهاي احتراق داخلي، سوپاپ ورودي، رسوب، سوخت، روغنموتور و آناليز
-
لينک به اين مدرک :