-
شماره ركورد
13499
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13499
-
پديد آورنده
مجتبي عزيزي
-
عنوان
شبيه سازي تصادف واگن مسافربري پرسرعت آلمان شرقي با ديوار صلب بر اساس استاندارد 15227 EN
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - مهندسي ماشينهاي ريلي
-
سال تحصيل
آبان ماه 1393
-
تاريخ دفاع
آبان ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر حبيب الله ملاطفي
-
چكيده
چكيده
باتوجه به علاقه به افزايش سرعت قطارهاي پرسرعت، نگراني هاي ناشي از حوادث احتمالي آنها افزايش يافته است. از آنجاييكه بدنه واگن مسافربري محلي براي سرنشينان قطار مي¬باشد، بايد توجه ويژه اي به طراحي اين قسمت صورت گيرد.
در مطالعه حاضر سازه بدنه واگن مسافربري قطار آلمان شرقي و شاسي زيرين آن براي شبيه سازي تصادف طبق استاندارد EN15227 مدل شده و با توجه به نتايج بدست آمده از شبيه سازي واگن، جهت بهبود شاسي واگن اقدامات لازم انجام شده است.
اين مطالعه شامل 2 بخش اصلي است. بخش اول شامل شبيه سازي از مدل اوليه واگن مي باشد. در اين بخش با توجه به نتايج حاصل از مدل اوليه واگن مسافربري مشخص شد به دليل قديمي بودن سازه و عدم جذب نيروي ناشي در برخورد، نياز به تغيير شاسي واگن مشابه با مدلهاي جديد مي باشد. در بخش دوم سازه شاسي واگن را مشابه با شاسي واگن هاي امروزي تغيير داده و با در نظر گرفتن جاذب انرژي شش گوشه اي امكان جذب انرژي بيشتري نسبت به حالت اوليه ايجاد شده است. همچنين تنش ناشي از برخورد در قسمت مياني شاسي واگن به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.تغييرات به وجود آمده اين امكان را به سازندگان واگن هاي مسافربري مي دهد تا در فضاي ايجاد شده بتوانند جاذب هاي انرژي را به سازه متصل كنند.
شبكه بندي سازه واگن از دو المان تشكيل شده است. در قسمت شاسي واگن از المان Hex و در قسمتهاي ديواره انتهايي و سقف از المان Tet استفاده شده است. شبيه سازي در نرم¬افزار المان محدود آباكوس نسخه 12/6 انجام گرفته شده است.
واژههاي كليدي:برخورد، استاندارد EN15227، له شدگي، Crash، واگن مسافربري.
-
لينک به اين مدرک :