-
شماره ركورد
13563
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13563
-
پديد آورنده
فاطمه رضايي
-
عنوان
مدلسازي محصولات صادراتي در بازار انحصاري چند جانبه با استفاده از نظريه بازي ها (مطالعه موردي)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع - مديريت و سيستم بهره¬وري
-
سال تحصيل
مهرماه 1393
-
تاريخ دفاع
مهرماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر غلام رضا جلالي
-
استاد مشاور
دكتر احمد ماكويي - دكتر سعيد ميرزامحمدي
-
چكيده
چكيده
اگر چه بسياري از تجار و معامله¬گران ايراني در حوزه صادرات بر اين باور بودند كه نگاه تيز¬بين مبتني بر تجربه مي-تواند راهگشاي آن¬ها در رسيدن به موفقيت در معاملات باشد اما در دنياي پرچالش، رقابتي و علم¬گراي امروز اهميت توام نمودن تجربه با نگاه ژرف و عميق علمي را نمي¬توان مورد ترديد قرار داد. گسترش و نفوذ علم در همه ابعاد روابط بين¬الملل از مذاكرات تا صادرات در اتخاذ استراتژي مطلوب و غلبه بر رقبا توانست تحولي در روابط بين¬الملل ايجاد نموده و پيروزي را بر طرفداران و به¬كارگيران علم در مقابل طرفداران تجربه محض رقم زند. حال سوال اين است كه كدام يك از گزاره¬هاي علمي در تعيين استراتژي مطلوب در چنين روابط و معاملات پيچيده و به خصوص حوزه صادرات كه اصل شكل¬گيري اين پژوهش مي¬باشد، توانمندتر مي¬تواند عمل نمايد. مسلم شرايط حاكم بر اين روابط در تعيين نوع راهكار علمي بسيار موثر مي¬باشد، به طوري كه در فضاي بازارهاي انحصاري چند جانبه كه چندين رقيب در پي بيشينه نمودن منفعت خويش به رقابت مي¬پردازند، نظريه بازي¬ها نقش و جايگاه پر رنگي را اتخاذ نموده است. در بين مدل¬هاي نظريه مذكور، مدل¬هاي رقابتي كورنو، استكلبرگ و برتراند در بازارهاي انحصاري و رقابتي بسيار كارا عمل نموده¬اند. اين پژوهش مدل رقابتي كورنو و به طور خاص كورنو فضايي كه بر اين اصل استوار است كه رقبا از نظر ميزان عرضه بازار به رقابت با هم مي¬پردازند و ميزان كل عرضه قيمت را تعيين مي¬نمايد و نيز دو بازيگر به طور همزمان و بدون اطلاع از ديگري تصميم¬گيري مي¬كند كه چه ميزان كالا عرضه نمايد، را به عنوان مدل پايه برگزيده است. در مدل كورنو فضايي به هزينه¬هاي حمل¬ونقل كالا توجه شاياني شده به طوري كه مسافت به عنوان بعدي از كالا در نمايندگي هزينه¬هاي حمل¬ونقل در نظر گرفته مي¬شود. با استفاده از نرم¬افزار ايويوز به تخمين مدل كورنو فضايي و به طور خاص مدل جاذبه و تقاضا صادرات پرداخته و با بهره¬گيري از برخي روابط خطي ساده در بيان محدوديت¬هاي حفظ مشتري و سهم صادرات و نيز بيشنه كردن ميزان درآمد، مسئله مدلسازي شده و در نهايت مدل با روش كان تاكر و توسط نرم¬افزار لينگو حل شده است.
در فصل دوم بعضي از مفاهيم كليدي شامل تعاريف مختلف صادرات، نظريه بازي¬ها، مدل كورنو فضايي و جاذبه و چگونگي به كارگيري آن¬ها در صادرات كالا پرداخته شد. در فصل سوم نگاهي جامع¬تر و كامل¬تر بر نظريه بازي¬ها در محدوده¬اي مرتبط با اين پروژه پرداخته شد و نيز مروري بر مقالات و مطالعات موجود و كارهاي عملي و تجربي انجام شده در حوزه مدلسازي صادرات و دادوستدهاي محصولات صادراتي و بيان نمونه موردي از موارد ديگري است كه به ذكر آن پرداخته شد. فصل چهارم مدلسازي مسئله ارائه شد و پيش¬بيني¬هايي به منظور تبيين بازار صادراتي پسته مورد بررسي قرار گرفت. فصل پنجم به جمع¬بندي كلي تحقيق و نتايج نهايي آن اشاره مي¬نمايد.
واژههاي كليدي:مدلسازي رياضي، محصولات صادراتي ، بازار انحصاري چند جانبه، نظريه بازي¬ها، تجارت بين¬الملل.
-
لينک به اين مدرک :