-
شماره ركورد
13832
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13832
-
پديد آورنده
مقصود پورمحمد
-
عنوان
بكارگيري رويكرد بهينه سازي استوار در مدل سازي و حل مسائل برنامه ريزي حمل و نقل ريلي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن - حمل و نقل ريلي
-
سال تحصيل
آذرماه 1393
-
تاريخ دفاع
آذرماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر مسعود يقيني
-
چكيده
چكيده
در برنامهريزي رياضي، دادههاي ورودي مدل،قطعي و معادل با مقادير اسميدر نظر گرفته ميشوند. اين نگرش، تأثير عدم قطعيت بر بهينگي وموجه بودنمدل را مد نظر قرار نميدهد. عيب اصلي مدلهاي قطعي اين است كه قادر نيستند در قبال ماهيت تصادفي سيستمهاي دنياي واقعي پاسخگو باشند. در حقيقت، دادههايي كه مقادير متفاوتي از مقادير اسمي خود را اختيار ميكنند ممكن است منجر به اين شوند كه تعدادي از محدوديتها نقض گردند، جواب بهينه در طولاني مدت بهينه نماند، يا حتي موجه بودن آن از بين برود. اين بحث، اين خواسته طبيعي را به ذهن متبادر ميسازد كه تكنيكي طراحي شود كه در مقابل عدم قطعيت دادهها ايمني و حفاظت ايجاد كند، اين تكنيك، بهينه سازي استوار ناميده ميشود.بهينهسازي استواربه مدلسازي مسائل مربوط به بهينهسازي در شرايط عدم قطعيتداده ها اطلاق مي گردد و هدف،رسيدن به جوابي است كه در حضور همه يا اكثر پارامترهاي غيرقطعي، شدنيباشد. از رويكردهاي كلاسيك مقابله با عدم قطعيت مي توان تحليل حساسيت، برنامه ريزي پويا،برنامه ريزي فازي و برنامهريزي احتمالي را مطرح كرد.
به منظور ارزيابي تكنيك بهينه سازي استوار، از مسئله استاندارد كوله پشتي چندگانه با ابعاد مختلف استفاده گرديده است.با توجه به اهميت كنترل عدم قطعيت پارامترهاي ورودي در مسائل راه آهن و كاربردهاي مختلف در برنامه ريزي حمل و نقل ريلي در اين تحقيق، با بكارگيري تكنيك بهينه سازي استوار، به ارائه مدل هاي استوار براي مسائل گروه بندي واگن ها و برنامه ريزي تشكيل قطارپرداخته شده است.همچنين، به منظور اعتبار سنجي، مدل هاي پشينهادي، در شبكه راه آهن ايران به عنوان مطالعه مورديپياده سازي گرديده اند.
كلماتكليدي:راه آهن باري، گروه بندي واگن ها، برنامه ريزي تشكيل قطار، عدم قطعيت، بهينه سازي استوار، راه آهن جمهوري اسلامي ايران.
-
لينک به اين مدرک :