-
شماره ركورد
13885
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13885
-
پديد آورنده
سمانه تقدير
-
عنوان
ساختار فرآيند خلق و ادراك آثار معماري بر اساس مباني حكمت متعاليه
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
معماري و شهرسازي - معماري
-
سال تحصيل
دي ماه 1393
-
تاريخ دفاع
دي ماه 1393
-
استاد راهنما
مهندس عبدالحميد نقره كار - دكتر فرهنگ مظفر
-
چكيده
چكيده
شناخت فرايند خلق و ادراك آثار معماري از مسايل مهم و پيچيده ي حوزه معماري است و علي
رغم پژوهشهاي متعددي كه در دهه هاي اخير پيرامون آن صورت گرفته هنوز برخي از ابعاد اين
فرايند ناشناخته باقي مانده است. با توجه به اينكه شناخت مناسب از اين فرايند مي تواند زمينه
ارتقا كيفيت آثار معماري را فراهم آورده و به حل بسياري از مسايل پيش روي معماران كمك
نمايد. مساله پژوهش حاضر بازخواني ساختار فرايند خلق و ادراك آثار معماري، براساس مباني
ديدگاه حكمت متعاليه درنظرگرفته شده و براي انجام آن از راهبرد استدلال منطقي استفاده
شده است. در اين پژوهش ابتدا به تعريف دقيق از انسان، هستي، ابعاد و ظرفيت هاي هريك
پرداخته و سپس نحوه تعامل انسان و هستي و بازتاب اين رابطه را بر فرايند خلق و ادراك آثار
معماري بر اساس مباني حكمت متعاليه ،كه شالوده نظري اين پژوهش است، مورد مطالعه و
بررسي قرار داده است.
همچنين با توجه به آن كه بر اساس مباني حكمت متعاليه، خداوند انسان را در صفت خلاقيت به
صورت خود آفريده و متعالي ترين خلق نيز عالم هستي است، در اين پژوهش فرايند خلق عالم
هستي مورد بازخواني قرارگرفته و با الگوگيري از آن ساختار فرايند خلق و ادراك آ ثار معماري
تبيين شده و با شناسايي عوامل موثر بركيفيت اين فرايند پيشنهاداتي جهت ارتقا كيفيت آن ارايه
شده است . همچنين بر اساس يافته ها و نتايج اين پژوهش مدلي براي آموزش معماري ، مدلي
جهت خلق اثر معماري (برپايه اسما الهي، نيازهاي انسان و مقوله هاي معماري ) و راهبردهايي در
حوزه تربيت معمار و تعليم معماري پيشنهاد شده است. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد
با قرار دادن مباني جامع مكتب اسلام ، به عنوان شالوده نظري پژوهشهاي معماري مي توان به
حل مسايل پيچيده در حوزه معماري كمك نمود.
واژه هاي كليدي:
نفس انسان ، هستي، فرآيند معماري، خلق، ادراك، حكمت متعاليه
-
لينک به اين مدرک :