-
شماره ركورد
13912
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13912
-
پديد آورنده
نغمه جعفريان كفشگري
-
عنوان
ريشهيابي علل خرابي ياتاقانهاي صنعتي به روشRoot Cause Analysis و طراحي مجدد بهمنظور رفع عيب
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مكانيك - طراحي كاربردي
-
سال تحصيل
بهمن ماه 1393
-
تاريخ دفاع
بهمن ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر محمد رياحي
-
چكيده
چكيده
ياتاقان¬هاي ژورنال، به دليل شكل ظاهري و دقت ابعادي بالا، تكيه گاه¬هاي مناسبي براي محورهاي دوار بوده و به علت كاربرد گسترده¬ و مداوم در صنايع عظيم، در معرض آسيب¬هاي زود هنگام قرار دارند. در اين رساله، به ريشه¬يابي علل خرابي ياتاقان¬هاي ژورنال با استفاده از روش Root Cause Analysis(RCA) و بررسي اثرات اصلي¬ترين عيب بر سيستم، با كمك روش اجزاء¬محدود پرداخته شده است. براي اجراي روش RCA از دو ابزار پر¬كاربرد اين روش، يعني فرايند¬هاي Failure Mode and Effect Analysis و Fault Tree Analysis استفاده گرديده است. با استفاده از روش تحقيق ميداني، به اجراي فرايند FMEA بر روي ياتاقان¬هاي ژورنال پرداخته شده و داده¬هاي مربوط به خرابي اين نوع ياتاقان¬ها به منظور مطالعه¬ي موردي، در توربين¬هاي گازي برخي از نيروگاه¬هاي كشور جمع¬آوري گرديده است. با استفاده از اين داده¬ها و جداول مربوط به رتبه بندي احتمال رخداد، نرخ وخامت و احتمال تشخيص كه از پارامتر¬هاي اصلي روش FMEA هستند، عدد اولويت ريسك براي شناسايي اصلي¬ترين خرابي محاسبه شده است. بر اساس نتايج بدست آمده براي عدد اولويت ريسك، سايش با عدد اولويت ريسك 539.28، به عنوان اصلي¬ترين خرابي شناسايي گرديده است. با استفاده از روش FTA، به تحليل علل بروز سايش پرداخته شده، تا بتوان با شناخت اين علل، خرابي هاي اين بخش را تا حد مناسبي كاهش داد. همچنين، از روش اجزاء¬محدود براي مطالعه ي اثر سايش و موقعيت مكاني آن بر پارامترهاي مهم ياتاقان ژورنال نظير فشار ماكزيمم روانكار و ظرفيت تحمّل بار ياتاقان استفاده شده و مشاهده شده كه سايش منجر به كاهش فشار ماكزيمم و ظرفيت تحمل بار ياتاقان گرديده است. محل سايش فقط در نيمه ي پاييني ياتاقان دوران داده شده است، زيرا فشار در اين نواحي بيشتر بوده و امكان بروز سايش بيشتر است. همچنين اثر پارامتر هايي مانند سرعت شفت، تغيير در ويسكوزيته¬ي روانكار و هندسه¬ي ياتاقان و... در بهبود عملكرد ياتاقان تحت سايش و با هدف كاهش اثرات ناشي از آن، انجام شده است. نتايج نشان دادند در سرعت هاي بالا با كاهش ويسكوزيته تا حد مجاز و كنترل خروج ار مركزيت مي توان اثر سايش را در عملكرد سيستم كاهش داد.
واژههاي كليدي: ياتاقانهاي ژورنال، روش FMEA،سايش، ظرفيت تحمل بار، فشار ماكزيمم روغن.
-
لينک به اين مدرک :