-
شماره ركورد
13923
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13923
-
پديد آورنده
علي حسيني سالاري
-
عنوان
تحليل نيمه تجربي مقاومت غلتشي در حركت خودرو و تعيين سهم تاير از آن
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - طراحي سيستم هاي تعليق،ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
بهمن ماه 1393
-
تاريخ دفاع
بهمن ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر بهروز مشهدي
-
چكيده
چكيده :
در اين پايان¬نامه منابع اتلاف انرژي در حركت خودرو بويژه مقاوت غلتشي تاير، مقاومت آيروديناميكو مقاومت ناشي از تلفات دروني در حالت خودرو خلاص مورد بررسي قرار گرفته اند. به منظور تحليل اين منابع اتلافي، تستهاي خودرو خلاص در ميدان تست جاده اي شركت بارز انجام شد. براي تحليل نتايج، از مدل سازي ديناميك حركت خودرو همراه با مدل هاي مختلف مقاومت غلتشي بر حسب تابعي از سرعت استفاده شد. براي اين منظور توابعي به شكل چند جمله اي درجه يك، درجه دوم، درجه چهارم و درجه پنجم از سرعت درنظر گرفته شد. ضرايب مدلهاي اشاره شده با استفاده از معادلات مدل و نتايج تستهاي جاده اي بدست آمد. براي از بين بردن اثر نويز از داده هاي آزمونها، روش هاي فيلتر كردن سيگنالهاي سرعت و شتاب، استفاده شد. نتايج نشان داد كه بهترين مدل براي بيان رفتار مقاومت غلتشي مدل درجه چهار از سرعت است زيرا نسبت به مدلهاي درجه اول و دوم توصيف بهتري از مقاومت غلتشي دارد و اينكه تفاوت چنداني با مدل درجه پنج ندارد.
با توجه به اينكه متغير هاي اصلي در تست جاده اي انجام شده، فشار باد تاير و سرعت خودرو است لذا مدلسازي با درنظر گرفتن تاثير اين دو پارامتر انجام و مدلي براي مقاومت غلتشي بر حسب تابعي از سرعت و فشار باد تاير ارائه گرديد. با استفاده از روش بهينه سازي افت گرادياني و با در نظر گرفتن تابع يك هدفه ميزان جرم موثر خودرو و ضريب درگ نيز محاسبه گرديد. همچنين با استفاده از داده هاي مربوط به اندازه گيري مقاومت غلتشي روي دستگاه تست درام در محيط آزمايشگاه و داده هاي مربوط به نتايج تست روي سطح جاده، ضريب تبديل مقدار مقاومت غلتشي از سطح درام به سطح جاده محاسبه شد.
كلمات كليدي: مقاومت غلتشي تاير، نيروهاي مقاومتي خودرو، مصرف سوخت، فشار باد تاير، آزمون جاده اي، آزمون درام
-
لينک به اين مدرک :