-
شماره ركورد
13924
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
13924
-
پديد آورنده
شاهين تيمورپور
-
عنوان
طراحي محفظه صندوق عقب و شبيه سازي اجزاي محدود برخورد از عقب خودروي كلاس B
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سازه و بدنه خودرو
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1393
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر محمد حسن شجاعي فرد - دكتر ابوالفضل خلخالي
-
چكيده
چكيده
در اين پاياننامه در راستاي انجام طرح كلان پلتفرم ملي خودرو كه در دانشكده و پژوهشكده مهندسي خودرو در حال انجام مي¬باشد محفظه صندوق عقب بدنه منفصل يك خودروي كلاس Bبه كمك نرم¬افزار CATIAو با در نظرگيري اطلاعات فني تهيه شده توسط تيم طراحي صنعتي كه استايل خودرو را طراحي كرده و همچنين با در نظرگيري وروديهاي طراحي و الزامات طراحي اين پلتفرم ملي از جمله: الزامات سفتي پيچشي، سفتي خمشي، مقاومت مناسب در برابر برخوردطراحي شده است. سپس مدل محفظه صندوق عقب به همراه بخشهاي ديگر بدنه از جمله محفظه موتور، پنل جانبي، كفي و سقف كه هركدام توسط اعضاي تيم طراحي شده يكپارچه سازي شدهاست. براي بررسي اين طرح از نظر مقاومت در برابر ضربه در بخشهاي مختلف، به كمك نرمافزار Hypermesh بدنه منفصل با المان بندي به يك مدل اجزا محدود تبديل شدهاست و از آنجايي كه هدف اصلي اين پايان¬نامه طراحي بدنه منفصل و تحليل برخورد آن به تنهايي مي¬باشد بدون طراحي و شبيهسازي ساير اجزا خودرو، از نظر مقاومتي با رويكرد بررسي جذب انرژي قطعات مختلف مورد بررسي قرار گرفتهاست. در مرحله بعد طبق استانداردهاي تعريف شده براي تصادفات خودرو در نرمافزار Pam-Crashشبيه سازي برخورد از عقب صورت گرفته¬است. نتايج اين شبيه سازي مانند كانتورهاي جذب انرژي، كانتورهاي جابجايي، نمودارهاي جابجايي، سرعت و شتاب به صورت مفصل بررسي شدهاند. همچنين بررسي نيرويي در مقاطع گوناگون قطعات اصلي براي حالت¬هاي مختلف برخورد صورت گرفتهاست و درنهايت اثرات استفاده از جنس هاي مختلف و ضخامت¬هاي مختلف براي قطعات اصلي بر روي جذب انرژي بدنه بررسي شدهاست.
واژههاي كليدي: بدنه منفصل، اجزا محدود، شبيه سازي برخورد، جذب انرژي
-
لينک به اين مدرک :