چكيده
چكيده
امروزه در بسياري از هواپيماهاي مسافربري از موتور توربوفن به دليل بالا بودن بازده آن استفاده مي¬شود. از اين رو تحقيقات و پروژه¬هاي بسياري براي بهبود عملكرد قسمت¬هاي مختلف اين موتور انجام مي¬شود. سيستم توزيع سوخت موتور توربوفن يكي از مهم¬ترين سيستم¬هاي اين موتور بوده كه علاوه بر تامين سوخت مورد نياز براي محفظه¬ي احتراق، وظيفه¬يخنك¬كردن روغن و تامين فشار هيدروليكي مورد نياز براي سروومكانيزم¬ها را بر عهده دارد.
در اين پروژه شبيه¬سازي سيستم توزيع سوخت موتور توربوفن انجام شده است. بدين منظور پس از بررسي و مطالعه¬ي سيستم سوخت هواپيما، ابتدا معادلات رياضي حاكم بر اجزاي سيستم توزيع سوخت به¬دست آورده شده و افت¬هاي ناشي از اتصالات در سيستم محاسبه گرديده است.سپس مدل شبيه¬سازي شده¬ي سيستم در نرم¬افزارMATLAB/SymHydraulicsارائه شده است. شبيه¬سازي براي سيستم در دو فاز Take-off و Idleصورت گرفته و نتايج با نتايج عملكرد حالت پاياي موتور مقايسه شده است.پس از آن با استفاده از شبيه¬سازي صورت گرفته، تاثير پارامترهاي شير تنظيم اختلاف فشار شامل سختي فنر، نيروي پيش¬بار و مساحت مقطع آن و هم¬چنين تاثير مساحت شير اندازه¬گيري سوخت بر عملكرد سيستم توزيع سوخت مورد مطالعه قرار گرفته است. سرانجام با استفاده از الگوريتم ژنتيك پارامترهاي موثر بر عملكرد سيستم بهينه¬يابي شده¬اند.
واژههاي كليدي:موتور توربوفن، شبيه¬سازي، سيستم سوخت، بهينه¬يابي چند هدفه، الگوريتم ژنتيك.