-
شماره ركورد
14103
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14103
-
پديد آورنده
محمد عباس پور
-
عنوان
مدلسازي و تحليل مقاومت غلتشي براي يك مدل 3 بعدي تاير در غلتش آزاد
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي سيستم هاي تعليق، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1393
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1393
-
استاد راهنما
دكتر بهروز مشهدي
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
چكيده
در اين پايان نامه قصد بر اين است تا با تحليل و بررسي نيروي مقاومت غلتشي تايرها، راهكاري براي كنترل و كاهش اين نيروي مزاحم پيشنهاد شود. به همين جهت ابتدا با شناخت دقيق از تمام ابعاد ساختاري و طراحي دو نوع تاير مورد بررسي، مدلسازي سطح مقطع آن ها در نرم افزار ABAQUSانجام مي شود. براي اين كار، پس از وارد كردن مختصات نقاط سطح مقطع به منظور اعمال شكل دقيق آن همراه با شيارهاي طرح رويه و اندازه¬ي شعاع، از چهار لايه تسمه براي تقويت و استحكام پيكره¬ي تاير اول و دو لايه تسمه براي تاير دوم استفاده مي شود. دولايه تسمه نايلوني بر روي دو لايه تسمه فولادي براي تاير نوع اول قرار مي گيرد تا با يكديگر ناحيه¬ي تسمه را تشكيل دهند. اين ناحيه بر روي بدنه¬ي پلي استري تاير جاي داده مي شود. با دوران غير يكنواخت سطح مقطع به اندازه 360 درجه حول محور گذرنده از چرخ¬ها، مدل كامل 3 بعدي تايرها با اندازه المان هاي نابرابر توليد مي شود. پس از اعمال شرايط مرزي استاتيكي و ديناميكي به مدل، با استفاده از يك زير برنامه به زبان Fortran حركت دو تاير در شرايط غلتش آزاد قرار مي گيرد.
با استفاده از تحليل نتايج شبيه سازي در نرم افزار اجزاي محدود، نمودارهاي مقاومت غلتشي بر حسب پارامترهاي تاير نظير سرعت، فشار باد و زاويه لغزش استخراج مي شود. با برازش منحني¬هاي حاصل از تحليل مدل به وسيله¬ي قابليت¬هاي زبان برنامه نويسي MATLAB، مي توان مناسب ترين معادلاتي كه نمودارها را با دقت بالا برازش مي كنند، انتخاب و تغييرات مقاومت غلتشي با پارامترهاي تايرها را با آن توجيه كرد. سرانجام رابطه¬اي براي مقاومت غلتشي پيشنهاد مي شود كه متاثر از سه پارامتر سرعت، فشار باد و نيروي وزن وارد بر تاير مي باشد كه اين رابطه عموميت داشته و در مورد هر دو تاير سازگار است. نتايج حاصل از اين رابطه با داده¬هاي تست جاده در شركت صنعتي بارز، مقايسه شده و سازگاري بين مقادير مقاومت غلتشي در دو روش، معتبر بودن رابطه¬ي پيشنهادي را تاييد مي كند.
واژههاي كليدي: نيروي مقاومت غلتشي، مدلسازي تاير در ABAQUS، رابطه مقاومت غلتشي، تاثير سرعت
-
لينک به اين مدرک :