چكيده
چكيده:
ازآنجايي كه بسياري از سازههاي بتني در طول عمر خود ممكن است علاوه بر بارگذاري استاتيكي
در معرض بارگذاري هاي ديناميكي مانند زلزله، انفجار و ضربه قرار گيرند، بنابراين داشتن درك صحيح رفتار اعضاي بتن آرمه در تغييرشكلهاي بزرگ و سريع تحت تأثير بارگذاريهاي با نرخ كرنش بالا به منظور مقابله با حوادث احتمالي و كاهش خسارت وارده حائز اهميت ميباشد.
محور اصلي اين تحقيق ارائه مدلي بر مبناي اجزاي محدود جهت پيش بيني رفتار بتن تحت بارگذاري با سرعت بالا ميباشد. بر اين اساس در مرحله اول نمونه استوانهاي بتني آزمايش ميله
شبيهسازي شده است و تحت بارگذاري ديناميكي قرار LS-DYNA هاپكينسون، در نرم افزار گرفته است و نتايج به دستآمده از آن با دادههاي عددي مقايسه شده است. در مرحله دوم به علت اهميت رفتار بتن در قالب عضو بتني، ابتدا يك مدل تير بتنآرمه در نرم افزار تعريف شده است كه جهت كاليبره نمودن آن از شبيهسازي 9 تير بتني با آرماتورهاي برشي متفاوت تحت سه نوع بارگذاري استاتيكي و ديناميكي با سرعت هاي 400 و 2000 ميليمتر بر ثانيه بر مبناي اين مدل استفاده شده است و نتايج با دادههاي آزمايشگاهي مقايسه شده است. همچنين جهت صحت
سنجي مدل، بدون تغيير در ويژگيهاي مدل، 14 نمونه تير بتن آرمه شبيه سازي و با داده هاي
آزمايشگاهي مقايسه شده است و در مرحله آخر تغييرات چند پارامتر مانند آرماتور طولي و نوع
بارگذاري به صورت موردي بررسي شده است.
واژه هاي كليدي: نرخ كرنش، بارگذاري ديناميكي، تير بتن آرمه، بارگذاري ضربه اي، مقاومت ديناميكي بتن