-
شماره ركورد
14393
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14393
-
پديد آورنده
ابراهيم حيدري مكرر
-
عنوان
بررسي عددي تأثير ريزدانه هاي ماسه اي بر توزيع تنش زير تراورس
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خطوط راه آهن
-
سال تحصيل
خرداد ماه 1394
-
تاريخ دفاع
خرداد ماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي اسماعيلي - دكتر سعيد محمدزاده
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
توزيع تنش زير تراورس يكي از مسائل مهم در طراحي خطوط بالاستي ميباشد. اين مسئله از يك
سو بر طراحي سازهاي تراورس و از سوي ديگر بر نشست و خردشدگي بالاست به خصوص در
مناطق كويري كه بالاست توسط مصالح ريزدانه آلوده شده است، موثر ميباشد. در اين مناطق
ريزدانه ها به داخل لايه ي بالاست نفوذ كرده و باعث افزايش صلبيت خط، افزايش مدو بستر ريل و يكنواختي بيشتر توزيع تنش زير تراورس ميشود. به دنبا توسعهي روش المان مجزا DEM در سال هاي اخير به كارگيري اين روش در تحليل رفتار بالاست تحت بارگذاري ديناميكي نيز مد نظر قرار داده شده ولي بررسي تأثير ريزدانه هاي ماسه اي در توزيع تنش زير تراورس از اين منظر مغفو مانده است. با فهم اين مسائل، تحقيق حاضر به بررسي عددي تأثير ريزدانه هاي ماسه اي بر توزيع تنش زير تراورس به روش DEM و با استفاده از نرمافزار 2DPFC اختصاص يافته است. در اين تحقيق دانه هاي بالاست به صورت گوشه دار مد ميشود.
جهت اعتبارسنجي مد ، نتايج مد سازي عددي با نتايج تحقيق ميداني و مقادير آيين نامه اي
مقايسه گرديد. پس از اعتبارسنجي مد ، آناليز حساسيت بر روي برخي از پارامترها از قبيل قطر
آلودگي، مدول الاستيسيته بستر، بارمحوري و سرعت سير قطار انجام شد. نتايج به دست آمده
حاكي از تطابق خوب نتايج مد عددي با تحقيق ميداني و مقادير آيين نامه اي است به طوري كه
با افزايش ميزان آلوگي ماسه اي در خط بالاستي، به دليل افزايش صلبيت و مدو بستر ريل مقادير بارهاي جذب شده توسط تراورس زير چرخ و در نتيجه متوسط تنش زير تراورس افزايش مييابد و
الگوي تنش تماسي در زير تراورس نيز شكل يكنواخت تري به خود ميگيرد.
واژه هاي كليدي: توزيع تنش زير تراورس، آلودگي ماسه اي، روش عددي اجزاي مجزا، PFC2D
-
لينک به اين مدرک :