-
شماره ركورد
14428
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14428
-
پديد آورنده
محبوب آقاجاني
-
عنوان
محاسبه سرعت بحراني قطارهاي پر سرعت از ديدگاه زيرسازي خط، به روش مدلسازي رياضي و المان محدود
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
ماشينهاي ريلي
-
سال تحصيل
ارديبهشت1394
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت1394
-
استاد راهنما
دكتر حبيب اله ملاطفي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
در اين تحقيق براي محاسبه محدودهي سرعت بحراني قطارهاي پر سرعت يك مدل رياضي ارائه شده است. اين مدل شامل ديناميك عمودي قطار، خط و زيرسازياست.مدل قطار در نظرگرفتهشده داراي 10 درجه آزادي بوده و براي مدلسازي خط از روش المان محدود بر پايه تئوري تير اويلر-برنولي استفاده شده است. مدل در نظرگرفتهشدهبهگونهاياست كه تعداد تراورسها به عنوان مبنايي براي محاسبه طول خط و تعداد كل درجات آزادي سيستم استفاده شده است. سپس معادلات حاكم بر كليه اجزاي مدل بر اساس اصول اوليه ديناميك-ارتعاشات و به روش نيوتني نوشتهشدهاند و اين معادلات به صورت ماتريسي با يكديگر تركيب شده است. براي حل معادلات ديفرانسيل حاكم بر مدل از روش انتگرالگيري مستقيم و كد نويسي در نرمافزار متلب استفادهشده، براي اعتبارسنجيمدلسازي و الگوريتمها، نتايج آن با مقالات مشابه مقايسه شدهكه نشاندهنده صحت عملكرد مدل و الگوريتمها است.در ادامه براي حصول اطمينان بيشتر به بررسي منطقي بودن نتايج مدلسازي پرداخته شده است. براي محاسبه محدوده سرعت بحراني، قطار با سرعتهاي مختلف از روي خط حركت دادهشده و در هر سرعت، بيشينه جابهجايي عمودي تراورس مياني و ضريب تشديد ديناميكي محاسبهشده و بر اساس تغييرات اين پارامترها نسبت به سرعت، محدوده سرعت بحراني تخمين زده شده است. در پايان نيز حساسيت سنجي سرعت بحراني و ارتباط آن با فركانسهاي غالب سيستم بررسي شده است.
واژههاي كليدي:سرعت بحراني، قطارهاي پر سرعت، ديناميك عمودي قطار، ديناميك خط و زيرسازي، بيشينه جابهجايي عمودي تراورس، ضريب تشديد ديناميكي.
-
لينک به اين مدرک :