-
شماره ركورد
14558
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14558
-
پديد آورنده
حسين پهلوان
-
عنوان
توسعه منحني هاي شكنندگي لرزه اي براي پل هاي قوسي شكل عرشه باكس بتن آرمه
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
مهندسي زلزله
-
سال تحصيل
خردادماه 4931
-
تاريخ دفاع
خردادماه 4931
-
استاد راهنما
دكتر غلامرضا قدرتي اميري - دكتر محسنعلي شايانفر
-
استاد مشاور
دكتر بهزاد ذاكري
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده
پل ها به عنوان يكي از اصلي ترين و آسيب پذيرترين سازه ها در شريان هاي حياتي هر
كشور محسوب مي شوند. ويراني يك يا چند پل تاثير زيادي بر اقتصاد يك ناحيه داشته و
مي تواند آسيب جدي به عملكرد شبكه حمل و نقل آن منطقه وارد كرده و همچنين امداد
رساني پس از زلزله را با مشكلات جدي مواجه خواهد نمود. تعداد زيادي از پل هاي دنيا
داراي قوس در پلان و درزهاي مياني هستند كه اصطلاحا پل هاي قوسي چند قابي ناميده
مي شوند. وجود انحناء و درز مياني در عرشه پل هاي بتن آرمه باعث بروز رفتار ديناميكي
پيچيده شده و ميزان آسيب پذيري لرزه اي اين گونه از پل ها در قياس با پل هاي بدون
قوس بيشتر خواهد بود.
در اين پژوهش با انجام 0066 تحليل سه بعدي ديناميكي غيرخطي نمونه پل هاي بتن آرمه
قوسي شكل در نرم افزار اوپنسيس، منحني هاي شكنندگي لرزه اي در حالتهاي چون ساخت
و مقاوم سازي شده با شعاع انحناء هاي متفاوت عرشه براي كلاس پل چند ستونه چند دهانه
پيوسته داراي درز مياني )پل چند قابي( با عرشه جعبه اي بتن آرمه پيش تنيده داراي قوس
در پلان و با كوله هاي نشيمن دار ارائه شده و با روش هاي احتمالاتي تاثير توامان شعاع
انحناء عرشه و روشهاي متفاوت مقاوم سازي بر روي آسيب پذيري لرزه اي آنها مورد بررسي
قرارگرفته اند.
نتايج اين پژوهش نشان داده است كه انحناء عرشه پارامتر مهم و تاثيرگذاري بر روي ميزان
آسيب پذيري لرزه اي كلاس پل مورد مطالعه مي باشد. ضرايب تصحيح مقادير ميانه
شكنندگي لرزه اي براي اصلاح منحني هاي شكنندگي پل ها به جهت اعمال اثر انحناء عرشه
ارائه شده اند. همچنين مشاهده گرديد كه ميزان اثربخشي روش هاي متفاوت مقاوم سازي
بر روي كاهش شكنندگي لرزه اي اين نوع از پل ها به شعاع انحناء عرشه و سطح آسيب مورد
بررسي وابسته است.
واژه هاي كليدي: پل هاي قوسي، مقاوم سازي پل ها، منحني هاي شكنندگي، ارزيابي
آسيب پذيري لرزه اي.
-
لينک به اين مدرک :