-
شماره ركورد
14681
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14681
-
پديد آورنده
ايوب شكوري
-
عنوان
بررسي اثر ضربه ساختمانهاي مجاور بر عملكرد ساختمانها با جداگرلرزهاي سه قوسي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي زلزله
-
سال تحصيل
شهريورماه 1394
-
تاريخ دفاع
شهريورماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر غلامرضا قدرتي اميري
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده
هدف اصلي اين پژوهش، بررسي اثر ضربه ساختمان مجاور بر عملكرد و پاسخهايساختمانها با جداگرلرزهاي لغزشي سه قوسي است. براي رسيدن به اين هدف مدل ساختمان يك طبقه جداسازي شده، با دو تراز روسازه و زيرسازه در نظر گرفته شد. همچنين ضربه ساختمان مجاور با در نظر گرفتن المان فنر خطي در فواصل معيني از ساختمان جداسازي شده مدل شد.
مهمترينمشخصهي هر ساختمان جداسازي شده، جداگرهاي به كار رفته در آن ميباشد. در اين پژوهش جداگر¬هاي آونگي اصطكاكي سه قوسي موردتوجه قرار گرفته است. رفتار نيرو¬جابجايي جداگر لغزشي سه قوسي، براي تطبيق¬پذيرترين پيكر¬بندي، در 5 رژيم مختلف قابل بررسي است. در اين پژوهش فاصله ساختمان مجاور تا ساختمان جداسازي شده، بهگونهاي در نظر گرفتهشده است كه برخورد تنها در رژيمهاي سوم و چهارم جداگر صورت پذيرد.
بهمنظور ارزيابي و مقايسه نتايج در حالت بدون برخورد با ساختمان مجاور با نتايج حالت داراي برخورد در رژيمهاي سوم و چهارم، از روش تحليل تاريخچه زمانيغيرخطياستفادهشده است. 7 شتابنگاشت مختلف با منشأ، مكانيسم، شدت و مدتزمان متفاوت، كه اكثراً مربوط به زمين¬¬لرزه حوزه نزديك ميباشند، جهت انجام تحليل مورداستفاده قرار گرفته است براي مدل كردن جداگر لغزشي سه قوسي در اين نوع تحليل، از روش جداگرهاي سري استفادهشده است.
نتايج مختلفي كه در اين پژوهش موردبررسيقرارگرفتهاند، برش پايه، جابجايي روسازه، شتاب نسبي و مطلق روسازه و تغيير¬مكان¬نسبي بين طبقات ساختمان ميباشد.اثر سختي ساختمان مجاور در ترازهاي روسازه و زيرسازه بر اين پاسخها نيز در 4 حالت مختلف مورد ارزيابي قرار گرفت. بهطوركلي نتايج حاصل از مدل ساختمان جداسازي شده در حالت بدون برخورد با حالات داراي برخورد مقايسه گرديد كه در برخي پاسخها همراه با افزايش و در برخي ديگر همراه با كاهش بوده است.
واژههاي كليدي: ضربه ساختمان مجاور، جداسازي لرزهاي، جداگر آونگي اصطكاكي سه قوسي، تحليل تاريخچه زماني غيرخطي، سختي ساختمان مجاور
-
لينک به اين مدرک :