-
شماره ركورد
14782
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14782
-
پديد آورنده
عليرضا موسوي
-
عنوان
شبيه سازي و كنترل سامانه ترمز ضد قفل ترن تندرو به وسيله روش كنترلي مدلغزشي - فازي - تطبيقي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي كاربردي
-
سال تحصيل
مهرماه 1394
-
تاريخ دفاع
مهرماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر دوايي مركزي
-
دانشكده
مكانيك
-
چكيده
چكيده
سامانه ترمز ضدقفل نيوماتيكي، به منظور بهينه¬سازي نيروي اصطكاكي متوقف¬كنندهقطار پرسرعت (كه تابعي غيرخطي از لغزش نسبي چرخ¬ها مي¬باشد) به¬كار مي¬رود. در اين پروژه، حركت طولي قطار پرسرعت در زمان ترمزگيري شبيه¬سازي¬ شده و يك كنترل¬كننده براي سامانه ترمز ضدقفل طراحي شده است. در مدلسازي موردنظر، ديناميك قطع و وصلي سامانه ضدقفل، مكانيزم¬ ترمز اصطكاكي، نيروهاي مقاوم وارد بر قطار و نيروهاي اتصالي ميان واگن¬ها درنظر گرفته شده¬اند. در اين مسئله به علت رفتار غيرخطي معادلات ديناميكي حاكم بر سيستم، وجود عدم¬قطعيت در پارامترهاي آن و تغييرات شديد در نيروي اصطكاكي ميان ريل و چرخ¬ها، از روش كنترلي¬ مقاوم مدلغزشي-فازي-تطبيقي استفاده شده است. با بررسي نتايج بدست آمده مي¬توان دريافت كه با استفاده از كنترل¬كننده مدلغزشي-فازي-تطبيقي، مقدار لغزش نسبي چرخ¬ها به مقدار مرجع همگرا مي¬شود. اين درحاليست كه در حالت استفاده از روش¬هاي رايج، نوسانات لغزش نسبي در نزديكي زمان توقف واگرا مي¬گردد. بدين ترتيب استهلاك قطعات در زمان استفاده از روش مدلغزشي-فازي-تطبيقي نسبت به ساير روش¬ها كاهش خواهد يافت. در ادامه روش¬هاي كنترلي مطرح-شده بر روي مدل حقيقي لكوموتيو ER24PC در نرم افزار سيمپك اعمال شده¬اند. با بررسي نتايج مربوطه مشخص مي¬شود كه با استفاده از روش مدلغزشي-فازي-تطبيقي، علاوه بر از بين رفتن مشكل واگرايي لغزش نسبي در انتهاي كار، زمان توقف و دامنه نوسانات لغزش نسبي چرخ محورها كاهش خواهد يافت.
واژههاي كليدي:سامانه ترمز ضدقفل نيوماتيكي، قطار پرسرعت، لغزش نسبي چرخ¬ها، كنترل¬كننده مدلغزشي-فازي-تطبيقي، لكوموتيو ER24PC.
-
لينک به اين مدرک :