-
شماره ركورد
14814
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14814
-
پديد آورنده
بهرخ غفاريان
-
عنوان
ارايه مدل رابطه بين مديريت دانش و خلاقيت سازماني و يادگيري سازماني در آموزش و پرورش استان مازندران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع
-
سال تحصيل
مهرماه 1394
-
تاريخ دفاع
مهرماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر مصطفي جعفري
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
چكيده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه مديريت دانش با خلاقيتسازماني و يادگيري سازماني در آموزش و پرورش استان مازندران بود. اين پژوهش از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش، توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري آن را، كليه مديران، معاونين، كارشناس مسئولان و كارشناسان آموزش و پرورش استان مازندرانبه تعداد 1029نفر تشكيل مي¬دادند كه براساس جدول كرجسي و مورگان (1970) تعداد 285 نفر با روش نمونه¬گيري تصادفي طبقه¬اي به¬عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. جهت جمعآوري داده¬ها از پرسش¬نامه مديريت دانش در چهار مولفه (توليد و اكتساب دانش، ذخيره¬سازي و سازماندهي دانش، انتشار و اشتراك دانش و به¬كارگيري دانش)، با 12 سوال، پرسش-نامه خلاقيت سازماني در 6 بعد (اعتقادات و جو سازماني، ابعاد ساختاري براي نوآوري، صلاحيت منابع انساني، استراتژي براي نوآوري، مكانيزم حمايتي براي نوآوري و كشف، جمع¬آوري و انتشار دانش) با 17 سوال و پرسش¬نامه يادگيري سازماني نيفه (2001)، در 5 مولفه (مهارتهاي فردي، مدل-هاي ذهني، چشم¬انداز مشترك، يادگيري تيمي و تفكر سيستمي)، با 24 سوالاستفاده شده است. روايي صوري و محتوايي ابزارها به تاييد متخصصان رسيد و پايايي آنهابا استفاده از آزمون ضريب آلفاي كرونباخبرايپرسش¬نامه مديريت دانش 876/0=α، پرسش¬نامه خلاقيت سازماني 892/0=αو پرسش¬نامه يادگيري سازماني 827/0=αبدستآمد. جهت تجزيه و تحليل داده¬هااز آزمون¬هاي همبستگي پيرسون و معادلات ساختاري استفاده شده است. نتايج نشان داد كه:بين مديريت دانش (توليد و اكتساب دانش، ذخيره¬سازي و سازماندهي دانش، انتشار و اشتراك دانش و به¬كارگيري دانش) با خلاقيتسازماني و يادگيري سازمانيدر آموزش و پرورش استان مازندران رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنين بين خلاقيت سازماني با يادگيري سازماني در ادارات آموزش و پرورش رابطه مثبت ومعناداري وجود دارد.
واژگان كليدي:مديريت دانش، خلاقيتسازماني، يادگيري سازماني
-
لينک به اين مدرک :