-
شماره ركورد
14901
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
14901
-
پديد آورنده
هامان جبّه دار نورافكن
-
عنوان
تهيه مدل عددي به منظور پيش بيني كوبشدر موتورهاي بنزيني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - نيرو محركه
-
سال تحصيل
تير 1394
-
تاريخ دفاع
تير 1394
-
استاد راهنما
دكتر علي نصيري طوسي
-
چكيده
چكيده :
باتوجه به اهميت كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي از يك طرف و تمايل به افزايش قدرت و كارآيي موتور هاي بنزيني، از طرف ديگر، توجه محققان و طراحان صنعت خودرو سازي به مسئله ضربه بعنوان محدود كننده نسبت تراكم كه رابطه مستقيم با راندمان موتور دارد معطوف كرده است. پديده كوبش در موتورهاي پرخوران شده نيز از احتمال بيشتري برخوردار است و از اين رو يكي از مهمترين جنبه هاي مورد بررسي محققان و طراحان كه مانند سدي بر سر راه آنها است، پديدة مخرّب كوبش است. در اين پايان نامه سعي شده تا با مدل سازي عددي، پديدة كوبش را در يك موتور بنزيني پيش بيني شود. موتور مورد بررسي در اين تحقيق موتور EF7-TC است كه موتوري دوگانه سوز با سوخت پايه گاز و مجهز به پرخوران است. پرخوران بودن اين موتور، شانس وقوع كوبش را در اين موتور افزايش مي دهد، بنابراين مصداق خوبي براي اين تحقيق مي باشد. شبيه سازي سيكل عملكردي موتور توسط كد KIVA-3V صورت گرفته است. با مدل نمودن موتور مورد نظر در كد KIVA-3V و اضافه نمودن مدل انتگرالي كوبش، اقدام به شبيه سازي و تحليل پديده هاي خوداشتعالي و كوبش در اين موتور شد. با توجه به مقايسه هاي صورت گرفته با نتايج آزمايشگاهي، گرفته شده از شركت تحقيقاتي ايپكو، مشاهده شد كه مدل انتگرالي كوبش با دقت خوبي خود اشتعالي را شبيه سازي مي نمايد. در نهايت مشخص شد، مدل كد اصلي KIVA تغييرات فشار درون سيلندر را با ميانگين درصد خطاي نسبي 7.7 درصد و مدل ارائه شده در اين پايان نامه با ميانگين درصد خطاي نسبي 2.5 درصد در ماكزيمم فشار سيلندر مدل مي كنند. همچنين چگونگي گسترش شعله در محفظه احتراق و تشكيل جبهه دوم شعله نيز تاييدي بر عملكرد صحيح مدل مي باشد. شبيه سازي يك سيكل با كوبش نشان داد كه مدل انتگرالي كوبش مورد استفاده مي تواند به خوبي پديده خود اشتعالي و كوبش منتج از آن را پيش بيني نمايد.
واژههاي كليدي: كوبش ، مددل عددي ، خود اشتعالي ، مدل انتگرالي كوبش ، موتور EF7-TC
-
لينک به اين مدرک :