-
شماره ركورد
15163
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15163
-
پديد آورنده
پروين سليماني داراني
-
عنوان
مدل مكانيابي و طراحي رقابتي در شرايط عدم قطعيت تعداد تسهيلات جديد رقيب
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
صنايع
-
سال تحصيل
مهر ماه 1394
-
تاريخ دفاع
مهر ماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر سيد جعفر سجادي
-
استاد مشاور
دكتر احمد ماكويي
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
چكيده
دراين رساله، هدف تعيين مكان و طراحي بهينه ي تسهيل /تسهيلات جديد دو رقيب پيشرو و پيرو در حالت نامعلوم بودن تعداد تسهيلات جديد پيرو براي پيشرو ميباشد .فرض كنيد در يك بازار رقابتي، دو رقيب وجود دارند كه در ارائه كالا يا خدمتي مشابه، با يكديگر به رقابت ميپردازند. رقيب اول، پيشرو، قصد گشايش تسهيلات جديدي را دارد. به منظور افزايش سود كسب شدهي خود در اين بازار علاوه بر مكان بهينه، به دنبال تعيين سطح طراحي بيهنه تسهيلات جديد خود كه عامل تأثيرگذاري در جذب مشتريان است، ميباشد. از طرفي، وي ميداند كه پس از اين عمل، رقيب او، پيرو، عكسالعمل نشان داده و تسهيل يا تسهيلات جديدي را ميگشايد. اما تعداد تسهيلات جديدي كه پيرو خواهان گشايش آن است براي پيشرو نامعلوم بوده و تنها ميتواند احتمال هر تعداد تسهيل جديد پيرو را تخمين بزند. هدف پيشرو، حداكثر كردن سود كسب شدهي خود در بازار پس از ورود تسهيلات جديد پيرو به بازار ميباشد . هدف پيرو نيز حداكثر كردن سود خود ميباشد. در اين رساله براي مسأله پيشرو مدلي در چارچوب بهينهسازي استوار فرموله گرديده است كه بهينه بودن جواب حاصل را در شرايط وجود عدم قطعيت تضمين ميكند.
مكانهاي بهينه براي تسهيلات جديد پيشرو و پيرو از ميان مكانهاي بالقوه ي از پيش تعيين شده انتخاب ميشود . تقاضا در اين بازار گسسته و به صورت نقطه تقاضا در نظر گرفته شده است. همچنين به علت ضروري بودن كالا يا خدمت ارائه شده تقاضاي موجود در بازار غيركشسان ميباشد. در اين مدل، مشتريان تقاضاي خود را به صورت احتمالي ميان كليه ي تسهيلات اعم از تسهيلات موجود و تسهيلات جديد تقسيم ميكنند كه سهم هر تسهيل از تقاضاي يك مشتري خاص، به كيفيت تسهيل و فاصلهاي كه ميان آن دو وجود دارد بستگي دارد. در اين رساله از روش حل دقيق براي حل مسائل در مقياس كوچك استفاده شده است. هچنين كاربرد مدل استوار پيشنهادي، با پيادهسازي آن براي يك مثال در دنياي واقعي بررسي شده است.
واژههاي كليدي:مكانيابي و طراحي رقابتي، بهينه سازي استوار، پيشرو و پيرو، تقاضاي غيركسشان
-
لينک به اين مدرک :