-
شماره ركورد
15302
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15302
-
پديد آورنده
اميد خانزاده
-
عنوان
طراحي موتور القايي بكار رفته در آسياب سنگ شكن خود شكن
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برق - مخابرات
-
سال تحصيل
آذر 1394
-
تاريخ دفاع
آذر 1394
-
استاد راهنما
دكتر ابولفضل واحدي
-
چكيده
چكيده
امروزه با توجه به درخواست هاي فراوان در صنايع معادن به منظور افزايش خروجي آسيابها، تلاش ميشود تا آسياب هايي بزرگتر و با توليد بيشتر به كار گرفته شوند. آسياب ها سالهاست كه در صنعت معادن نقش به سزايي را ايجاد مينمايند. در حدود 50 سال گذشته، آسيابها معمولا كمتر از 6 متر قطر داشتند و همچنين توسط موتورهايي با سرعت ثابت و توان كمتر از 2 مگاوات كه نوعا موتورهاي سنكرون و يا موتورهاي القايي از نوع روتور سيم پيچي شده بودند، به چرخش در ميآمدند. به تدريج با توجه به افزايش درخواست توليد و مسائل اقتصادي به تدريج سايز آسيابها و هم چنين توان موتورها افزايش يافت. در اين تحقيق پس از بررسي انواع سيستمهاي آسياب، به موتورهاي مورد استفاده و سيستم درايو آنها پرداخته شده است. با توجه به توان مورد نياز آسياب مورد نظر، موتور و سيستم درايو مناسب انتخاب خواهد شد. در ادامه به استخراج روابط، تدوين الگوريتم و فلوچارت طراحي موتور القايي روتور سيم پيچي شده با راه انداز مايع به منظور استفاده در آسياب سنگ شكن خودشكن پرداخته خواهد شد. پس از انجام طراحي اوليه براي موتور مورد نظر با در نظر گرفتن محدوديتها و ملاحظات اين نوع موتورها، طراحي اوليه انجام شده است و پارامترها و مشخصات موتور مورد نظر با توجه به الگوريتم بدست آمده در بخش دوم، مشخص ميشود. همچنين در اين قسمت مشخصات عملكردي موتور مانند جريان، گشتاور، سرعت نامي و ... با استفاده از روابط تحليلي مشخص گرديده است. در اين بخش به منظور بررسي و تعيين رفتار موتور با استفاده از روابط تحليلي از محاسبات رياضي، نرم افزار شبيه سازي متلب و نمودار دايرهاي موتور القايي استفاده شده است. به منظور اعتبارسنجي موتور طراحي شده، معادلات و روابط تحليلي، از نرم افزار شبيه سازي اجزاء محدود استفاده شده است. در ادامه مقادير بدست آمده از معادلات و روابط تحليلي با نتايج شبيه سازي اجزاء محدود مقايسه شده است. پس از مشخص شدن پارامترها و مشخصات موتور طراحي شده، به تحليل حساسيت عملكرد موتور طراحي شده در صورت تغيير در پارامترهاي موثر آن، پرداخته شده است.
نوآوري انجام شده در اين تحقيق، در نظر گرفتن ملاحظات الكتريكي و مكانيكي موتورهاي مورد استفاده در معادن از جمله داكتهاي خنك كننده، فاصله هوايي و ظرفيت اضافه بار ميباشد. در اين تحقيق با استخراج روابط و الگوريتم طراحي، روابط و متغيرهاي لحاظ شده براي اين نوع موتورها در نظر گرفته شده و در الگوريتم بدست آمده لحاظ گرديده است و نهايتا الگوريتم طراحي مدوني براي موتورهاي القايي روتور سيم پيچي شده مورد استفاده در آسيابهاي سنگ شكن خودشكن بدست آمده است. همچنين انجام آناليز حساسيت براي موتور طراحي شده و مقايسه تغيير رفتار اين نوع موتورها با موتورهاي القايي روتور سيم پيچي شده معمول نيز از نوآوريهاي اين تحقيق به شمار ميآيد.
-
لينک به اين مدرک :