-
شماره ركورد
15319
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15319
-
پديد آورنده
رامبد يحيايي
-
عنوان
طراحي پشتي هوشمند صندلي جهت كاهش آسيب راننده كاميون ناشي از ارتعاشات افقي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سيستمهاي تعليق، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
ديماه 1394
-
تاريخ دفاع
ديماه 1394
-
استاد راهنما
دكترمسعود مسيح طهراني
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
چكيده
در اين پاياننامه، ضرايب بهينه پشتي صندلي براي كاهش ميزان شتابهايطولي واردشده به راننده بهمنظور بهبود راحتي آنطراحيميگردد. اين طراحي با الهام از صندلي با پشتيهاي سازگار بااندام بدن برگرفتهشده¬است. درحاليكهدر طراحي صندليهاي متداول به شتابهاي عمودي پرداختهشده¬است. مشخصات صندلي براساس مدل شش درجه آزادي ارتعاشات طولي بدن سرنشين با در نظر گرفتن پشتي صندلي دو درجه آزادي ايجادشده¬است. مدل مفروض در محيط AdamsView ايجاد و نتايج آن جهت اعتبارسنجي با آزمونهاي موجود در مقالات بررسي شد و نتايج بهدستآمده داراي دقت قابل قبولي است. با توجه به اينكه رانندگان مختلف داراي جرم مختلف بوده و ميزان شتابهايطولي وارده به آنان متفاوت است،پشتيهايي با شرايط مناسب با بدن آنان جهت كاهش شتابهايطولي طراحي گرديد. پارامترهاي در نظر گرفته جهت بهينهشدن پشتي عبارتند از سفتي پشتي، ميراييپشتي، سفتي پيچشي پشتي و ميرايي پيچشي پشتي است.با جستجوي كامل بازههاي مشخص براي هريك از پارامترها براي تيپ انسان با جرمهاي متفاوت از نرمافزارAdamsInsightاستفاده شد.ارزيابيراحتي سرنشين براساس ضرايب وزن¬دهي استانداردISO 2631-1:1997 صورت گرفت. جهت اعمال ضرايب وزني روي نتايج بهدستآمده از نرمافزارMATLAB استفاده ميشود. پس از بهدست آوردن ضرايب بهينه جهت بررسي كارايي، مدل آدمك 50 درصد در محيط SolidWorks طراحي و الگوي آن به محيط AdamsTruckمنتقل شد. پس از ايجاد تغييراتي در مدل كشنده كاميونجهت برقراري ارتباط با الگوي ايجادشده، مدل ساختهشده مورد آزمايش قرار گرفت. آزمايش ارزيابي عملكرد صندلي بهينه براساس يكي از سيكلهاي كاميون حمل زباله تدوين گرديد. دليل انتخاب سيكل رانندگي كاميون حمل زباله تعداد زياد ترمزگيري و شتابگيري آن در مقايسه با انواع ديگر خودروهاي سنگينميباشد. خودرو مورد نظر براساس سيكل رانندگي سرعت-زمان در محيط AdamsTruck ميزان شتابهايطولي وارد شده به راننده با در نظر گرفتن مقادير بهينه و مقادير ثابت مورد آزمايش قرار گرفت. نتايج نشانميدهدريشه ميانگين مجذورات شتاب طوليواردشده به راننده را به مقدار قابلتوجهي كاهش داده است.درنهايت با نصب اين صندلي هوشمند شده¬ي كاميون، با نشستن راننده روي صندلي ابتدا تيپ انسان بهصورت خودكار مشخص ميشود و سپس مشخصات صندلي شاملسفتي پشتي، ميرايي پشتي، سفتي پيچشي پشتي و ميرايي پيچشي پشتي به مقادير بهينه تنظيم ميشود تا بيشترين راحتي ازلحاظشتابهاي طولي به راننده وارد شود. تنظيم ضرايب سفتي و ميرايي پشتي بهوسيله بالشتك هوايي قابل تنظيم انجام ميگيرد.
واژههايكليدي:پشتي هوشمند صندلي، راحتي سرنشين، مدل آدمك، سيكل رانندگي، كاميون حمل زباله، ارتعاشات طولي
-
لينک به اين مدرک :