-
شماره ركورد
15355
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15355
-
پديد آورنده
فرشيدرضا حقيقي
-
عنوان
ارائه متدولوژي كنترل متغير تقاطعات شبكه با درنظرگيري انتخاب مسير رانندگان
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
مهندسي برنامهريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
تابستان 1390
-
تاريخ دفاع
تابستان 1390
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده
در طول سالهاي سال انواع سيستمهاي كنترل چراغهاي تقاطعات، ابداع و توسعه داده شد كه داراي پروسههاي گوناگون براي شناسايي كنترل بهينه زمان بندي چراغ بودهاند و هنوز نيز اين كنترل و سيستمهاي آن در حال پيشرفت و توسعه در مباني تئوري و نظري هستند. تماميسيستمهاي كنترل چراغ ترافيكي در پي تغيير زمانبندي چراغهاي تقاطع بعنوان متغيرهايتصميمگيري به منظور تأمين حداقلهاي تابع هدف سيستم ميباشند. فرض نهفته ديگراستفاده از روند گذشته جريان ترافيك - حتي به صورت برداشت بهنگام - در برنامه زمان بندي چراغ در آيندهميباشد. اين چنين برنامه زمانبندي به فرض بهينه بودن، سبب كاهش زمان سفر و بهبود زمان سفر در يك مسير خاص ميشود كه نتيجتاً با توجه به اصول مطلوبيت و تعادل فردي سبب جذب سفرهاي مسيرهاي موازي ديگر به اين مسير بهبود يافته ميشود. با وجود اين مشكلات نياز به درنظرگيري تغيير مسيرها و تخصيص دوباره در كنترل تقاطعات بر اساس روش كنترل متغير روشن ميشود؛ كه در نسلهاي سوم كنترلهاي تقاطعات تلاشهايي در جهت برطرف كردن اين نقيصه ارائه شدهاست. در نظرگيري پارامترهايي از زمان اعمال كنترل تقاطعات در محاسبات و سيستمهاي كنترل به همينمنظور صورت گرفته است. در نسلهاي جديد كنترل تقاطعات علاوه بر متغيرهاي پيشين، فاكتورهايي از اصول انتخاب مسير رانندگان در شبكه نيز به مدلها اضافه شدهاست. با توجه به نوين بودن اين استراتژي، هنوز روشهاي اجرايي و كاربردي آنها بوجود نيامده است و صرفاً مباني تئوري و رياضي را طيميكند. اين تحقيق در محدوده نظري در متدلوژي برخورد با مسئله به ابزار مدلسازي دوسطحي تجهيز و برنامهريزيشدهاست. در دو سطح بالا و پائين مسئله كنترل چراغ و انتخاب مسير وسايل نقليه بترتيب بررسيشدهاست. مسئله انتخاب مسير بوسيله مدل تصادفي انتخاب مسير وسايل نقليه توسط مدل لاجيت بعنوان مدل سطح پائين و مدل سطح بالا بوسيله مدل بهينه ساز ژنتيك برنامهريزي و توسط برنامه C++ كدگذاري صورت گرفت. نتايج امكانپذيري اين برنامهريزي و نيز قابليت اين متدلوژي در بهينه سازي كنترل تقاطعات در سطح شبكه را بيان ميكند. در نظرگيري تقاطعات و روش بارگذاريمتوسط متوالي و زمانهاي وابسته به حجم از ديگر نوآوريهاي اين تحقيق ميباشد كه در متن تحقيق به آن اشاره شدهاست. نتايج اجرا روي شبكه آلسوپ براساس مرجع سيلان نشان ميدهد كه متدولوژي پيشنهادي قادر به حل مسئله دو سطحي كنترل چراغ و انتخاب مسير با استفاده از الگوريتم ژنتيك ميباشد و پارامترهاي سنجش پس از بهينه سازي حداقل 25 درصد بهبود خواهند داشت.
واژه¬هاي كليدي: كنترل چراغ، تخصيص، لاجيت توسعه يافته، تخصيص تصادفي، بارگذاريمتوسط متوالي.
-
لينک به اين مدرک :