-
شماره ركورد
15428
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15428
-
پديد آورنده
فاطمه سرخئي
-
عنوان
ارائه يك الگوريتم همجوشي اطلاعات بر روي گراف¬هاي متني بر مبناي پرس¬وجوي كاربر
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
كامپيوتر گرايش نرمافزار
-
سال تحصيل
مهرماه 1394
-
تاريخ دفاع
مهرماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر محمدرضا كنگاوري
-
چكيده
چكيده
همجوشي بين متون مختلف، يكي از جديدترين شاخههاي علمي درزمينهي پردازش زبان¬هاي طبيعي است. در همجوشي بين متون، هدف پيدا نمودن نقاطي است كه در آنها متون مختلف به مطلبي يكسان اشاره ميكنند. اين كار با اهداف متعددي همچون سامانه¬هاي پرسش¬وپاسخ، شناسايي سرقت ادبي، خلاصهسازي ماشيني و... انجام ميگيرد. در اين پژوهش يكي از جديدترين انواع همجوشي بين متون، ارائهشده كه در نوع خود منحصربهفرد بهحساب ميآيد. بر اساس مطالعات انجام¬شده كارهاي قابل¬توجهي درزمينهي همجوشي گراف¬هاي متني و درنتيجه ساخت گرافي جديد، ارائه نشده است. درنتيجه پيشينه¬ي مربوط به اين پژوهش به روش¬هاي "خلاصه¬سازي متون" و كاربرد گراف در آنها برمي¬گردد. در فرايند همجوشي موجود در پژوهش پيشرو، جملات متون مختلف پس از جداسازي ابتدا توسط چند نوع تحليل¬كننده¬¬ي موجود در تحقيقات پيشين تحليل شده است. در مرحله بعد هر متن به گرافي مبتني بر پرس¬و¬جوي كاربر تبديل شده و در انتها گراف¬هاي توليدشده از متون مختلف، مورد همجوشي قرار گرفتند. درواقع تمركز اصلي اين پژوهش روي مرحله¬ي همجوشي گراف¬هاست. همجوشي بين گرافهاي مختلف به معناي برقرار ارتباط ميان گرههاي اين گرافها است. از مشكلات عمده¬ي مطرح در انجام اين پژوهش مي¬توان به حجم بالاي گره¬هاي گراف مربوط به متن، دشواري فرايند ارزيابي به علت نبود پيكره قبلي همجوشي گراف¬هاي متني و نياز به درستي يابي عمليات از طريق مقايسه¬¬¬ي عملكرد سيستم با تشخيص كاربر انساني اشاره كرد. نتايج اين پژوهش نشان داد كه روش پيشنهادي با دقت حدود 75% (در پارامتر f-measure) قادر به تشخيص درست تشابه جملات و در نتيجه انجام همجوشي صحيح بين متون مختلف است. اين نتايج از انجام آزمايشهايي بهدستآمده كه در آنها از پيكره توليدشدهي همين تحقيقات استفاده شده است. درواقع محصول ديگر اين تحقيقات همين پيكره است كه ميتواند در تحقيقات آتي نيز مورد بهرهبرداري قرار گيرد.
واژههاي كليدي: گراف¬هاي متني، همجوشي اطلاعات، پرس¬وجو محو
-
لينک به اين مدرک :