-
شماره ركورد
15451
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15451
-
پديد آورنده
ميثم صالحي
-
عنوان
شبيه سازي سه بعدي احتراق شارژ لايه اي در موتور EF7 (ملي) و مطالعه و بهينه سازي پارامترهاي موثر بر آن
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو گرايش سيستم محركه خودرو
-
سال تحصيل
دي 1394
-
تاريخ دفاع
دي 1394
-
استاد راهنما
دكتر اميرحسن كاكائي
-
استاد مشاور
دكتر ايمان چيت ساز
-
چكيده
چكيده :
شرايط نامناسب محيط زيست در دنياي امروز كه ناشي از احتراق سوخت هاي مرسوم است، منجر شده است كه كشورهاي صنعتي الزامات سخت گيرانه اي را براي كنترل آلودگي اعمال كنند. ازاين رو گازطبيعي در مقايسه با ساير سوخت هاي فسيلي بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. تحقيق و پژوهش در راستاي بهره مندي بيشتر و موثرتر از اين سوخت پاك در سبد انرژي كشور با توجه به اينكه ايران ذخاير عظيمي از گازطبيعي را دارا مي باشد و در عين حال از آلودگي كلان شهرها رنج مي برد، بسيار ضروري و روشن است. در سال هاي اخير استفاده از موتورهاي احتراق داخلي گازطبيعي در وسايل نقليه توسط خودروسازي هاي بزرگ دنيا مورد توجه واقع شده است. تحقيق و پژوهش بر روي موتورهاي گازطبيعي سوز در شركت ايپكو به عنوان قطب تحقيقات موتور كشور در حال انجام است. تزريق مستقيم سوخت به داخل محفظه احتراق از جمله ايده هاي مطرح شده در اين شركت مي باشد كه تحقيق حاضر بر مبنا اين پروژه انجام گرفته است. تزريق مستقيم پنج درصد از سوخت لازم براي رسيدن مخلوط داخل سيلندر به نسبت هم ارزي استوكيومتري از طريق انژكتور جانمايي شده بر روي سرسيلندر موتور ملي در تحقيق حاضر مورد بررسي قرار گرفته است. تشكيل مخلوط لايه اي موضعي با هدف دستيابي به بيشينه سرعت شعله آرام در نواحي اطراف شمع يا شعله، و همچنين افزايش آشفتگي جبهه شعله، به منظور افزايش سرعت پيشروي شعله مطالعه گرديد. اين ايده با كاهش طول دوره احتراق مي تواند بهبود عملكردي موتور را در پي داشته باشد، كه از طريق شبيه سازي سه بعدي در نرم افزار ديناميك سيالات محاسباتي اي وي ال فاير، مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج نشان مي دهد كه رسيدن به مخلوط لايه اي موضعي ايده آل با توجه به شرايط جانمايي شده و نوع انژكتور تك سوراخه استفاده شده، غيرقابل دسترس است. افزايش آشفتگي در جبهه شعله با افزايش نرخ آزادسازي انرژي و افزايش سرعت پيشروي شعله همراه است ولي اثر منفي كاهش بازده احتراق به سبب عدم تشكيل مخلوط لايه اي موضعي درنهايت نمي تواند اثر قابل توجهي بر روي كار انجام شده بر روي پيستون بگذارد.
كلمات كليدي: گازطبيعي، موتور گازسوز، موتور پاشش مستقيم، مخلوط لايه اي موضعي، اسپري گازي، اي وي ال فاير
-
لينک به اين مدرک :