-
شماره ركورد
15459
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15459
-
پديد آورنده
مهدي سكوني رواساني
-
عنوان
اثر مشخصههاي رفتاري رانندگان بر انجام مانور سبقت درراههاي دوخطه -دوطرفه برون شهري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران گرايش مهندسي برنامهريزي حملونقل
-
سال تحصيل
بهمنماه 1394
-
تاريخ دفاع
بهمنماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر علي توكلي كاشاني
-
چكيده
چكيده
هدف اصلي اي پژوهش، بررسي و شناسايي رفتارهاي رانندگي مؤثر بر نحوه انجام مانور سقت در راههاي
دوخطه دوطرفه برونشهري در ايران ميباشد. عامل انساني و به ويژه رفتار رانندگي، يكي از مهمتري عوامل
مؤثر بر وقوع تصادفات رانندگي ميباشد. به اي منسور دادههاي مربوط به رفتار رانندگي و ساير متغيرهاي
مربوط به عامل انساني توسط پرسشنامههاي خوداظهاري )پرسشنامه رفتار رانندگي منچستر، پرسشنامه
شخصيتي نئو و پرسشنامه مربوط به نگرش راننده( امعآوري شد. براي برداش دادهها، از روش امعآوري
ميداني و تكميل پرسشنامه در كنار ااده استناده شدهاس . بدي ترتيب كه با همراهي گش هاي پليس
راهور در راههاي دوخطه دوطرفه برونشهري استانهاي زنجان و آذربايجانشرقي و در يك دوره زماني 26
روزه، در مجموع 215 پرسشنامه تكميل و مورد ارزيابي قرار گرف . براي تجزيه و تحليل دادهها، از روش
تحليل عاملي اه تعيي ساختار پرسشنامه رفتار رانندگي، از آناليز واريانس براي تناوتهاي معنيدار بي
گروهها و افراد و از رگرسيون لجستيك اه پيشبيني نوع سقت استناده شدهاس . همچني مدل اي
پژوهش در بخش دوم، مدل رفتار، نگرش و ويژگيهاي شخصيتي اس كه با استناده از رويكرد مدلسازي
معادلات ساختاري اه آزمون فرضيه پژوهش مقني بر واود رابطه بي رفتار رانندگي، نگرش راننده و
ويژگيهاي شخصيتي و نتش تعديلي نوع سقت انجام پذيرف . در انتها اي نتيجه حاصل شد كه تمايز
روشني بي تخلنات و خطاهاي رانندگاني كه اقدام به مانور سقت انجام دادهاند واود دارد. همچني با
افزايش س تخلنات كمتر ميشوند. بعلاوه نتاي نشان داد رانندگاني كه سقت غيرمجاز انجام دادهاند، بطور
معنيدار تخلنات و خطاهاي بالاتري را گزارش كردهاند و با افزايش سابته رانندگي تخلنات روبه كاهش
اس . همچني نتاي نشان داد رانندگاني كه با هدف كاري سنر ميكنند تخلنات و خطاهاي بيشتري نسق به
رانندگان با هدف سنر تنريحي دارند. از بي متغيرهاي برداش شده، س و سابته رانندگي و تخلنات
درپيشبيني نوع سقت تاثير معنيدار داشتند. مدل ساختاري نيز نشان داد فرضيههاي پژوهش مقني بر واود
رابطه بي رفتار رانندگي، نگرش راننده و ويژگيهاي شخصيتي مورد تاييد ميباشد.
واژههاي كليدي: رفتبار راننبدگي، سبقت ، رگرسبيون لجسبتيك، تحليبل عباملي، مبدل سبازي معبادلات
ساختاري
-
لينک به اين مدرک :