-
شماره ركورد
15480
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15480
-
پديد آورنده
مجيد آقايي
-
عنوان
طراحي بهينه سيستم ترمز خودرو سواري بر پايه پلتفرم براي يك خانواده محصول
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو گرايش سيستم¬هاي تعليق، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
اسفند 1394
-
تاريخ دفاع
اسفند 1394
-
استاد راهنما
دكتر محمدحسن شجاعي فرد
-
استاد مشاور
دكتر ابوالفضل خلخالي
-
چكيده
چكيده
سيستم ترمز يكي از مهمترين قسمت¬هايي است كه ارتباط مستقيم با ايمني خودرو داشته و همچنين در زمينه ديناميك و پايداري خودرو نقش بسزايي دارد، لذا بهينهسازي اين سيستم براي توليد خودرويي مطمئن و كارامد بسيار با اهميت ميباشد. هدف از انجام اين تحقيق طراحي بهينه سيستم ترمز خودرو براي يك خانواده محصول از خودروهاي سواري بر پايه پلتفرم مشترك است. براي رسيدن به اين مهم مي¬توان از روش¬هاي بهينهسازي چند هدفه استفاده كرد. اين بهينهسازي به معناي يافتن نقاط طراحي¬ است كه با استفاده از آن¬ها بتوان علاوه بر ارضا كردن ملزومات هر يك از محصولات خانواده محصول، بيشترين ميزان اشتراك در تمامي محصولات اين خانواده محصول است. در بخش اول اين پاياننامه بررسي كارهاي قبلي صورت گرفته در اين زمينه توسط ديگر محققان به معرفي سيستم هاي ترمز و انواع آن پرداخته شده است. در ادامه براي انجام تحقيق از يك مدل چهار درجه آزادي براي بدست آوردن معادلات حركت خودرو در مانور ترمزگيري استفاده شده است. همچنين زير سيسستم¬هاي ترمز از قبيل پدال، بوستر، سيلندر اصلي، كاليپر، ديسك ترمز و... مدلسازي شده و جهت بررسي به معادلات ديناميكي خودرو اضافه گرديدند. در بخش¬هاي بعدي بهينهسازي اين سيستم براي خودرو L90 به وسيله روش NSGA-IIانجام شده است. پس از اين مرحله به انجام بهينهسازي براي خانواده محصول پرداخته شده است. براي اين هدف از يك كه شامل خودروهاي سدان، وانت، هاچ بك، ميني ون و خودروي MPV به عنوان 5 محصول توسعهيافته بر پايه يك پلتفرم استفاده شده است. همچنين اطلاعات مربوط به هر يك از اين خودرو¬ها با توجه به مقدار واقعي آن¬ها استخراج شده است.
واژههاي كليدي: سيستم ترمز، طراحي پلتفرمي، الگوريتم اصلاح شده NSGA-II، خانواده محصول
-
لينک به اين مدرک :