-
شماره ركورد
15503
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15503
-
پديد آورنده
خشايار قديري نژاد
-
عنوان
طراحي سپر خودروي كلاس B با هدف محافظت از عابر پيادهدر برخورد روبرو
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو گرايش طراحي سازه و بدن
-
سال تحصيل
اسفند ماه 1394
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر محمد حسن شجاعي فرد
-
استاد مشاور
دكتر ابوالفضل خلخالي
-
چكيده
چكيده
در مقايسه با سرنشينان خودروه عابرين پياده متحمل مرگ و مير و جراحاتي با شدت بيشتر مي شوند.
علي رغم وسعت مشكل در عابرين پيادهه پژوهش هايي كه متمركز بركاهش آسيب ها و جراحات در
عابرين پياده باشده بسيار اندك است و اكثراً متمركز بر سرنشينان درون خودرو مي باشد. در اين
پاياننامه سعي شده گام مهمي در راستاي محافظت از پاي عابر توسط ايجاد تغييرات اساسي در
طراحي محصول نهايي پلتفرم ملي صورت گيرد. در ابتدا مدل سه بعدي المان محدود پا و ضربه زن پا
با بهره بردن از قوانين كميته اروپايي و توسط نرم افزار ال - اس داينا ساخته شده است؛ كه پس از
اعتبارسنجي در آزمون هاي استاتيكي و ديناميكي توسط سه معيار اصلي شتاب ناحيه بالاي استخوان
ساب پاه جابجايي برشي و زاويه خمشيه در شبيهسازي برخورد محصول نهايي پلتفرم ملي و پاي عابر
استفاده شده است. در اين پژوهش پارامترهاي مهم طراحي مانند جنسه ضخامت و جانمايي بخش هاي متفاوت ساختار جلوي خودرو مورد بررسي قرار گرفته است. قسمتهاي تأثيرگذار در جلوي
خودرو شامل تير سپره پوسته سپره سيني بالاي رادياتوره تير سپر كوچك و فوم قرار گرفته شده در
پشت پوسته سپر مي باشند. در ادامه با استفاده از مدل پاي ساخته شده و قسمت جلوي شبيهسازي
شده محصول نهايي پلتفرم مليه آزمون برخورد در سه نقطه از سپر در فواصل مختلف از مركز انجام
شده است. با توجه به نتاي ه نرمتر كردن تير سپر بيشترين اثر را در كاهش شتاب ناحيه بالاي ساب پا
دارد كه با استفاده از كامپوزيت GMT به اين هدف رسيدهايم و شتاب وارده به پاي عابر در برخورد با
محصول نهايي پلتفرم ملي به عنوان يك معيار محافظت از عابر طبق قوانين كميته اروپايي مورد قبول
قرار گفته است. در بخش آخر نيز با تغيير ارتفاع محدود تير سپر محصول نهايي پلتفرم ملي به سمت
بالا تمامي معيارهاي طراحي براي محافظت از عابر طبق استاندارد ذكرشده با موفقيت پذيرفته شده
است. لازم به ذكر استه جابجايي برشي بايد كمتر از 6 ميليمتر و خمش كمتر از 19 درجه باشد.
شتاب وارده به ناحيه بالاي پا نيز نبايد از g 170 تجاوز كند.
واژه هاي كليدي: مدل پاه شتاب قسمت بالاي ساب پاه خمش زانوه برش زانوه ايمني عابرپياده
-
لينک به اين مدرک :