-
شماره ركورد
15504
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15504
-
پديد آورنده
مرضيه محسني كبير
-
عنوان
طراحي مفهومي بدنه خودرو سواري براي محاسبه سفتي پيچشي و خمشي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سازه و بدنه
-
سال تحصيل
اسفند 1394
-
تاريخ دفاع
اسفند 1394
-
استاد راهنما
دكتز ابو اَلفضل خلخالي
-
چكيده
چكيده
صنايع خودروسازي در فضايي كاملاً رقابتي براي توسعه محصولات باكيفيت و مقرونبهصرفه فعاليت دارند. با توجه به نيازهاي مشتري و ماهيت رقابتي بازار، مهندسين طراح خودرو در نوآوري و توسعه محصول با چالشهايي روبرو هستند. چالشها درزمينۀ استفاده از فناوري در نوآوري محصول ميباشد تا تحتفشار رقابتي بازارهاي جهاني موفقيت لازم را كسب نمايد و بتواند نيازهاي مشتريان و نهادهاي نظارتي را تأمين كنند. مرحله طراحي مفهومي خودرو يك مرحله از فرايند طراحي ميباشد كه تغييرات در طراحي، سريع، پيوسته و با كمترين هزينه باشد. موضوع مشترك تمام روشهاي طراحي مفهومي خودرو، بهبود خودرو در مراحل اوليه ميباشد، به صورتي كه سيكل توسعه خودرو كاهش يابد و منجر به كاهش زمان ورود محصول جديد به بازار شود.
در اين پاياننامه در ابتدا مدل بدنه منفصل (BIW) خودروي تندر 90 با استفاده از نرمافزار هايپرمش مدلسازي ميشود و تحت بارهاي پيچشي و خمشي قرار ميگيرد و ميزان سفتي پيچشي و خمشي بدنه خودرو با تحليل در نرمافزار نسترن محاسبه ميشود. نتايج اين تحليل با نتايج آزمون تجربي مقايسه شده و اعتبارسنجي ميگردد. سپس يك روش براي طراحي مفهومي تيرها، اتصالات و صفحات بدنه خودرو پيشنهاد ميگردد. مدل مفهومي تير، با جايگزيني تيرهاي معادل يكبعدي در مدل ايجاد ميشود. مدل مفهومي اتصال، با جايگزيني سوپرالمان هاي كاهشيافته تعريف ميشود و مدل مفهومي صفحه با درشت كردن مشهاي مدل اجزاي محدود مدلسازي ميشود، درحاليكه ويژگيهاي هندسي اصلي اين اجزا حفظ شود. روش پيشنهادي با استفاده از مدل اجزاي محدود بدنه خودرو در نرمافزار LMS Virtual.Lab انجام ميشود و سپس مدل مفهومي مدلسازي و تحت تحليل خمش و پيچش قرار ميگيرد و با نتايج مدل اصلي بدنه مقايسه و صحهگذاري ميگردد. اثر هريك از تيرهاي معادل در مدل بدنه خودرو نيز مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
واژههاي كليدي: بدنه منفصل خودرو (BIW)، سفتي پيچشي و خمشي، طراحي مفهومي بدنه.
-
لينک به اين مدرک :