-
شماره ركورد
15511
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15511
-
پديد آورنده
سيد بابك پرتوي
-
عنوان
بررسي عددي اثر هندسه ي كاسه پيستون موتورRCCIبر بازده و آلايندگي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو گرايش سيستم محركه خودرو
-
سال تحصيل
1394
-
تاريخ دفاع
1394
-
استاد راهنما
دكتر امير حسن كاكايي
-
استاد مشاور
دكتر علي نصيري طوسي
-
چكيده
چكيده
موتورهاي احتراق داخلي يكي از مهمترين عوامل آلودگي هوا و گرم شدن كره ي زمين هستند و علي رغم
پيشرفتهاي زيادي كه داشته اند همچنان بازد هي كمي دارند. لذا افزايش بازده و كاهش آلايند هها يكي از
چال شهاي پيش روي محققان است. موتورهاي ديزل به علت نداشتن دريچه گاز و نسبت تراكم بالاتر بازد هي
بيشتري نسبت به موتورهاي بنزيني دارند اما مقادير آلايند ههاي اكسي دهاي نيتروژن و ذرات معلق در اين
موتورها بالاست. براي حل اي نگونه مشكلات در سا لهاي اخير سيستمي به نام اشتعال تراكمي كنترل
واكنش پذيري ) RCCI ( ارائه شده كه در آن مخلوط سوخت درون سيلندر توسط پاشش سوختي با واكنش
پذيري پايين در پورت ورودي همراه با پاشش چند مرحله اي بهين هي سوختي با واكنش پذيري بالا در
داخل سيلندر فراهم مي شود. از آن جا كه هندس هي محفظ هي احتراق تاثير بسزايي بر آلايندگي موتور
RCCI دارد اين پژوهش با استفاده از كد كانورج 1 به بررسي تاثير سه هندسه مختلف كاسه پيستون شامل
اصلي) stock (، وان حمامي) bathtub ( و استوانه اي) cylindrical ( در سه سرعت 888 و 1388 و 1888 دور
بر دقيقه بر احتراق و آلايندگي موتور RCCI مي پردازد. سپس اندازه ي پخ ) chamfer ( در هندسه ي اصلي
، عمق كاسه پيستون در هندسه ي استوانه اي و زمان پاشش سوخت با واكنش پذيري بالا و زاويه ي اسپري
سوخت در هندسه ي وان حمامي بر روي بازده و آلاينده ها مورد بررسي قرار مي گيرد. نتايج بدست آمده
نشان داد كه بهترين هندسه از نظر عملكرد و آلايندگي براي موتور RCCI مورد مطالعه، هندسه وانحمامي
ميباشد.
كليد واژه ها : موتور اشتعال تراكمي كنترل واكنش پذيري، آلايندگي، بازده، هندس هي كاسه پيستون، گاز
طبيعي
-
لينک به اين مدرک :