-
شماره ركورد
15587
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15587
-
پديد آورنده
ياسر يوسفي
-
عنوان
ايمني باند پرواز فرودگاه و روشهاي ارزيابي ريسك سوانح و مطالعات موردي تعدادي از فرودگاههاي كشور
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران گرايش راه و ترابري
-
سال تحصيل
اسفند 1394
-
تاريخ دفاع
اسفند 1394
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني
-
چكيده
چكيده
با توجه به فرسودگي ناوگان هوايي كشور، بررسي و كنكاش علل سوانح و حوادث هوايي در ايران و ارائه راهكارهاي مناسب در راستاي ارتقاء صنعت حملونقل هوايي، امري ضروري ميباشد. تحقيق پيشِ رو بر آن است تا با تمركز بر بخشي از سوانح و حوادث هوايي، راهكارهاي علمي و عملي در جهت پيشگيري و كاهش اين رخدادها ارائه دهد. دراينراستا اين پژوهش به بررسي ماهيت و علل سوانح و حوادث باندهاي پروازي ميپردازد. اين قبيل سوانح به دو دسته تعرض به باند پرواز و تعدي از باند پرواز، تقسيم ميشوند. در سوانح ناشي از تعرض به باندهاي پروازي، هواپيما دچار برخورد با هواپيمايي ديگر، وسايلنقليه عبوري از سطح باند و يا حتي انسان، ميشود. منظور از تعدي از باند پرواز، خروج هواپيما از انتها يا كنارههاي باندهاي پروازي در حين عمليات نشست يا برخاست است. در راستاي مدلسازي سوانح و حوادث ناشي از تعدي از باندهاي پروازي، نسبت به جمعآوري دادههاي رخدادهاي مذكور در ايران و كشورهاي مشابه (از نظر نرخ ساليانه سوانح)، اقدام گرديده است. در انتها نيز در جهت بررسي كاربردي و شهودي مدلهاي ارائهشده، فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه شهيد هاشمينژاد مشهد موردمطالعه قرار گرفتهاند. محاسبه ميزان ريسك موانع موجود در فرودگاههاي كشور، مهمترين دستاورد اين تحقيق ميباشد.
واژههاي كليدي: حملونقل هوايي، ايمني، سوانح و حوادث باندهاي پروازي، ارزيابي ريسك، مدلسازي
-
لينک به اين مدرک :