-
شماره ركورد
15637
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15637
-
پديد آورنده
مهران صدري
-
عنوان
مدل سازي آكوستيكي واگن مسافري با روش هيبريد اجزاي محدود- آماري انرژي و به روز رساني آن با روش بيزين
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
ماشين هاي ريلي
-
سال تحصيل
دي ماه 1394
-
تاريخ دفاع
دي ماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر داوود يونسيان
-
دانشكده
راهآهن
-
چكيده
چكيده
در اين رساله تحليل آكوستيكي يك واگن مسافري بر اساس تركيب روش¬هاي تحليل آماري انرژي و اجزاي محدود مورد نظر قرار گرفته است. به دليل تراز بالاي نويز در داخل واگن مسافري پرديس و نياز به ارائه يك مدل قابل اعتماد براي پيش¬بيني پاسخ آكوستيكي اين واگن،انتخاب يك روش مناسب و بهبود مدل آكوستيكي توسعه يافته از اهميت ويژه¬اي برخوردار است. در اين پژوهش بازه فركانسي مياني 200 تا 1000 هرتز براي پيش¬بيني رفتار سيستم، مورد نظر است. روش اجزاي محدود يك روش مناسب براي بررسي رفتار ديناميكي سيستم¬هاي مكانيكي در فركانس¬هاي پايين مي¬باشد. با افزايش فركانس استفاده از روش اجزاي محدودبه دليل دقت و كارايي نامناسب با محدوديت جدي رو¬به¬رو است. روش تحليل آماري انرژي يك روش مناسب براي تحليل ديناميكي سيستم¬ها در فركانس¬هاي بالا استو استفاده از اين روش براي تحليل اجزاي با چگالي مودالكم با مشكل روبه¬رو مي¬شود. در بازه فركانسي مياني مورد نظر براي تحليل واگن مسافري پرديس،به دليل وجود اجزاي مختلف با رفتار و طول موج ارتعاشي متفاوت، از يك روش هيبريد استفاده شده است. بدين منظور، اجزاي داراي چگالي مودال بالا و طول موج ارتعاشي كوچك با استفاده از روش آماري انرژي مدل گرديده¬اند و از روش اجزاي محدود براي مدل¬سازي اجزاي داراي طول موج ارتعاشي بزرگ استفاده شده است. همچنين اندازه¬گيري تراز فشار صوت در نقاط مختلف از فضاي داخل واگن با استفاده از انجام تست¬هاي استاندارد و به منظور اعتبار سنجي مدل هيبريد مورد نظر قرار گرفته است. به دليل پيچيدگي سازه واگن مسافري و عدم قطعيت در پيش¬بيني پارامترهاي مختلف، از يك روش بيزين به منظور استخراج تابع توزيع احتمال پيشين و پسين براي پارامترهاي داراي عدم قطعيت، و انجام به روز رساني مدل استفاده شده است. نتايج به دست آمده از تحليل مدل هيبريد اجزاي محدود- آماري انرژي و نتايج استخراج شده از تست تراز فشار صوت در داخل واگن مسافري، به عنوان ورودي¬هاي بسته به روز رساني بيزين در نظر گرفته شده¬اند. تعداد 15 پارامتر شامل ضرايب جذب صوت محفظه¬هاي آكوستيكي، ضرايب اتلاف كوپلينگ بين محفظه¬هاي آكوستيكي مجاور و ضرايب اتلاف كوپلينگ بين پنل¬هاي داخلي و محفظه¬هاي آكوستيكي، براي انجام به روز رساني مدل انتخاب شده¬اند. به دليل تعداد زياد پارامترهاي داراي عدم قطعيت، از الگوريتم زنجيره ماركوف- مونته¬كارلو و معيار پذيرش متروپليس- هاستينگز به منظور نمونه¬برداري تصادفي از فضاي پارامترها، استفاده شده است. نتايج به دست آمده در اين رساله نشان¬دهنده اهميّت اثر عدم قطعيت پارامترهاي ضريب جذب صوت و ضريب اتلاف كوپلينگ بين زيرسيستم¬هاي آكوستيكي مجاور، بر روي پاسخ آكوستيكي مدل¬هاي آماري است.بازدهي محاسباتي مناسب، جلوگيري از استخراج پارامترهاي بدون معناي فيزيكي ومقاومت مناسب بسته به روز رساني پيشنهادي نسبت به نويز مدل¬سازي، نويز آزمايشگاهي و نوع تابع توزيع احتمال پيشين در نظر گرفته شده براي پارامترها، از جمله فوايد راه¬كار پيشنهادي مي¬باشد.از روش پيشنهاد شده در اين رساله مي¬توان به عنوان راه¬كاري براي بهبود قابل توجه دقت مدل¬هاي آماري انرژي استفاده نمود.
واژههاي كليدي:تحليل آكوستيكي،تحليل آماري انرژي، به روز رساني مدل، روش بيزين، الگوريتم متروپليس- هاستينگز
-
لينک به اين مدرک :