-
شماره ركورد
15768
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15768
-
پديد آورنده
احسان ايازي
-
عنوان
ارائه مدلي براي انجام مانور سبقت
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي برنامهريزي حملونقل
-
سال تحصيل
آبان ماه 1394
-
تاريخ دفاع
آبان ماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر علي توكلي كاشاني
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده
هدف اصلي اين پژوهش، بررسي متغيرهاي مهم و تأثيرگذار در انجام مانورهاي سبقت در راه¬هاي دوخطه دوطرفه برون¬شهري (اصلي درجه يك) در ايران مي¬باشد. به اين منظور متغيرهاي متعددي در 5 گروه، متغيرهاي مربوط به راننده، وسيله نقليه، راه و محيط اطراف، سفر و سرنشينان تعريفشده و دادههاي مربوط به اين متغيرها جمع¬آوري شد. براي برداشت داده¬ها، از روش جمع¬آوري ميداني و تكميل پرسشنامه كنار جاده استفاده شدهاست. بدين ترتيب كه با همراهي گشت¬هاي پليس راهور در راه¬هاي دوخطه دوطرفه برون¬شهري استان¬هاي زنجان و آذربايجان شرقي و در يك دوره زماني 50 روزه، در مجموع 514 پرسشنامه تكميل و مورد ارزيابي قرارگرفت. دو مدل در اين پژوهش ارائه گرديد. مدل اول مربوط به مانور سبقت مجاز و غيرمجاز مي¬باشد و مدل دوم مربوط به انواع مانورهاي سبقت كه در چهار سطح، شامل مانور سبقت نرمال، ورود به باند سبقت و منصرف شدن، سبقت از روي خط¬كشي و مانور سبقت بازگشت بي¬مهابا به خط رانندگي طبقه¬بندي شد. به منظور تحليل داده¬ها از مدل رگرسيون لجستيك دوتايي (باينري) براي مانورهاي سبقت مجاز و غيرمجاز و از مدل رگرسيون لجستيك چندمتغيره براي انواع مانورهاي سبقت چهارگانه استفاده شد. در انتها اين نتيجه حاصل شد كه براي رانندگان با تحصيلات عاليه، احتمال انجام مانور سبقت غيرمجاز بيشتر از رانندگان با سطح تحصيلات بي¬سواد و متوسطه مي¬باشد. ضمن اينكه با افزايش تعداد سنوات گذشته از گواهينامه راننده از احتمال انجام مانور سبقت غيرمجاز از سوي وي كاسته ميشود. همچنين در مناطق باير، نسبت انجام سبقت غيرمجاز از مناطق كشاورزي بيشتر مي¬باشد و با افزايش شيب طولي مسير و همچنين كاهش شعاع قوس¬هاي افقي، تعداد مانورهاي سبقت غيرمجاز افزايش مي¬يابد. همچنين نتايج نشان داد كه براي رانندگان در گروه سني 40 تا 49 سال، احتمال انجام مانور سبقت از روي خط¬كشي در حدود 4 برابر مانور سبقت بازگشت بي¬مهابا به خط رانندگي مي¬باشد. ضمن اينكه احتمال انجام مانور سبقت خطرناك بازگشت بيمهابا به خط رانندگي توسط رانندگان در غياب سرنشينان، در حدود 3.47 برابر مانور ورود به باند سبقت و منصرف شدن است. در انتها نيز اين نتيجه بدست آمد كه براي رانندگان عينكي، احتمال انجام مانور سبقت خطرناك بازگشت بي¬مهابا به خط رانندگي در حدود 6.6 برابر مانور سبقت نرمال مي¬باشد. همچنين احتمال انجام مانور سبقت نرمال نسبت به مانور سبقت بازگشت بي¬مهابا به خط رانندگي براي رانندگاني كه در يكسال گذشته اصلاً جريمه نشده¬ بودند، در حدود 8 برابر بدست آمد.
واژههاي كليدي: پرسشنامه، مانور سبقت مجاز و غيرمجاز، مدل رگرسيون لجستيك، راههاي دوخطه دوطرفه
-
لينک به اين مدرک :