-
شماره ركورد
15770
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15770
-
پديد آورنده
مريم رضائي
-
عنوان
مدلسازي توزيع سرفاصلههاي زماني و مكاني در تونلهاي شهري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامهريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
اسفندماه1394
-
تاريخ دفاع
اسفندماه1394
-
استاد راهنما
دكتر شهريار افنديزاده
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده
توزيع سرفاصله بين وسايلنقليه يكي از ويژگيهاي مهم جريان ترافيكي به شمار ميآيد كه نقش بسزايي بر روي ايمني، سطح سرويس و ظرفيت تسهيلات حملونقلي دارد. سرفاصله از مهمترين وروديهاي مدلهاي شبيهسازي ترافيك به شمار ميآيد. تحليل دقيق توزيع سرفاصلهاين امكان را براي برنامهريزان فراهم ميآورد كه با شبيهسازي و توليد مدلهاي خرد، ميزان تاخير را كاهش و ظرفيت تسهيلات را افزايش دهند.تمامي اين موارد بيانگر اهميت موضوع سرفاصله ميباشد.درنتيجه ارزيابي و تعيين تابع توزيع سرفاصلهدر تسهيلات مختلف حملونقلي از اهميت زيادي در مطالعات ترافيكي برخوردار است.از طرفي امروزه با توجه به رشد و توسعه روزافزون كلانشهرها، فضاهاي بيشتري براي زيرساختهاي جديد مورد نياز است. با اين حال توسعه شهري همواره با محدوديت زمين مواجه است. به منظور غلبه بر اين محدوديتاستفادهازفضاهايزيرزمينيشهري از جمله تونلها مرسوم شده است.از آن جايي كه رفتارهاي رانندگي متاثر از شرايط محيطيپيرامون ميباشد، انتظار ميرود در محيطهاي مختلف جادهاي مانند تونل در مقايسه با بزرگراه روباز، رفتاري متفاوت از راننده مشاهده گردد. سرفاصلههاي زماني و مكاني جز آن دسته از پارامترهاي ترافيكيمحسوب ميشود كه به دليل تغيير در عملكرد رانندگان در محيط تونل، مقدارهاي متفاوتي نسبت به محيطهاي روباز دارند. ارزيابي و تحليل سرفاصله و مدل¬سازي توزيع آماري آن در تونلهاي شهري، حائز اهميت به نظر ميرسد. از آنجايي كه در بررسيهاي صورت گرفته، تاكنون مطالعهاي در زمينه ارزيابي سرفاصله در تونل و مدلسازي توزيع آن در ايران انجام نگرفته است، لذا در اين پژوهش به مدل¬سازي سرفاصله زماني و مكاني در تونل¬هاي شهري پرداخته شده است. دادههاي مورد نياز از طريق پردازش فيلمهاي¬گرفته شده از تونل نيايش و بزرگراه نيايش استخراج شده است. تاثير فاكتورهاي مختلف از جمله محيط، موقعيت خط و نرخ جريان بر سرفاصله زماني و مكاني مورد ارزيابي و تحليل قرار گرفته است. در ادامه به منظور تعيين مدل توزيعي مناسب، دادههاي سرفاصله بر اساس نرخ جريان دستهبندي شدند و هشت توزيع آماري نمايي، گاما، گوس معكوس، لوگ نرمال، پيرسون نوع پنجم، ويبال، ارلنگ و نرمال بر داده¬هاي سرفاصلههر دسته برازش داده شدهاند و با استفاده از آزمون كولموگروف-اسميرنوو، توزيع مناسب هر دسته تعيين شده است. به منظور ايجاد يك دستهبندي مرتب از مدلهاي ارائه شده، توزيعهاي انتخابي در سه گروه ترافيك سبك، متوسط و سنگين تقسيمبندي شدهاند. در نهايت پارامترهايمدل در هر سه گروه به صورت تابعي از نرخ جريان ارائه گرديده است.
واژههاي كليدي:سرفاصله زماني، ظرفيت، تسهيلات حمل و نقلي، تونل¬هاي شهري، مدل¬سازي سرفاصله
-
لينک به اين مدرک :