-
شماره ركورد
15859
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15859
-
پديد آورنده
محمدرضا حقاني
-
عنوان
مدلسازي جهت پيشبيني تصادفات جادههاي دوخطه برونشهري با استفاده از متغيرهاي طرح هندسي، ترافيكي و محيطي (مطالعه موردي: استان كرمان)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه و ترابري
-
سال تحصيل
بهمن ماه 1394
-
تاريخ دفاع
بهمن ماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده
تصادفات ترافيكي ساليانه هزينههاي گزافي را به جامعه تحميل ميكند. همچنين با توجه به نرخ بالاي تصادفات جادهاي در ايران، ايمني راههاي برونشهري در كشور از اهميت ويژهاي برخوردار است. با توجه به اهميت راههاي دوخطه دوطرفه برونشهري به دليل پتانسيل تصادف بالاي آنها، در اين مطالعه ايمني اين نوع راهها بررسي شده است. در اين مطالعه براي برداشت داده، سه راه دوخطه دوطرفه برونشهري در استان كرمان انتخاب شد. راه اول داراي وضعيت توپوگرافي دشت، راه دوم تپه ماهور و راه سوم كوهستاني بوده است. متغيرهاي مستقل بررسيشده در اين مطالعه كه فرض شده بر تصادفات تاثيرگذار ميباشند، برخي از بازديدهاي ميداني و برخي از مستندات و نقشهها برداشت شدند.در اين مطالعه با توجه به ماهيت آماري تصادفات، از مدلهاي رگرسيوني پواسون و دوجملهاي منفي براي مدلسازي استفاده شد. يكي از پژوهشهاي ديگر انجامشده دراين مطالعه، تعيين ضريب كاليبراسيون براي مدل پيشبيني تصادفات راههاي دوخطه برونشهري راهنماي HSM بوده است. همچنين بر اساس روش پيشنهادي راهنماي HSM، در اين مطالعه از روش EB (استفاده از دادههاي مشاهدهشده در مدل پيشبيني) براي بهبود نتايج مدلهاي پيشنهادي اين مطالعه و مدل راهنماي HSMاستفاده شده است.در نهايت، مدلهاي پيشنهادي اين مطالعه و مدل راهنماي HSM مقايسه گرديده است. از ديگر دستاوردهاي اين پژوهش، بهبود رابطه تعيين نرخ خطر كنار جاده پيشنهادشده در راهنماي HSM بوده است. پس از مدلسازي مشخص شد كه دادههاي تصادفات داراي بيشپراكنش نبوده و در نتيجه رگرسيون پواسون مورداستفاده قرار گرفته است. پس ارزيابي و مقايسه مدلها، در نهايت مشاهده شد كه مدل پيشنهادي با متغيرهاي مستقل شامل طول قطعه، حجم ترافيك، عرض شانه، كاربري و اختلاف دور در قوسهاي افقي بهترين عملكرد را دارد. همچنين در مواردي كه در جمعآوري دادهها محدوديت وجود داشته باشد، مدل پيشنهادي ديگر با متغيرهاي مستقل شامل طول قطعه و حجم ترافيك ميتواند مفيدتر واقع شود.همچنين ضريب كاليبراسيون 41/1 براي مدل راهنماي HSM بدست آمد.
واژههاي كليدي: مدل پيشبيني تصادفات،HSM، كاليبراسيون، راههاي دوخطه، روش EB
-
لينک به اين مدرک :