-
شماره ركورد
15880
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
15880
-
پديد آورنده
احسان حنيف
-
عنوان
طراحي مدرسه موسيقي تهران با رويكرد پايداري اجتماعي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
فرهنگي-آموزشي
-
سال تحصيل
فروردين 1395
-
تاريخ دفاع
فروردين 1395
-
استاد راهنما
دكتر هاشم هاشم نژاد - دكتر ميترا غفوريان
-
استاد مشاور
دكترسيد عباس يزدانفر
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
چكيده
در اواخر سالهاي دهه 50 ميلادي و در واكنشي نسبت به مشكلاتي كه زندگي مدرن با خود به همراه آورده بود، مفهوم توسعه پايدار مطرح شد. اين مفهوم به طور كلي در سه حوزه پايداري محيط¬زيست، پايداري اقتصادي و پايداري اجتماعي مطرح شد. با وجوديكه هر يك از اين سه حوزه در چارچوب معيني تعريف شد اما رابطه اين سه با يكديگر مكمل آن¬ها محسوب مي¬شود. در سال¬هاي اخير مفاهيم حوزه پايداري اقتصادي و پايداري محيط¬زيست نسبت به حوزه پايداري اجتماعي با سرعت بيشتري دنبال شده است. در عوض حوزه پايداري اجتماعي كمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. از طرفي امروزه با توسعه شهرها و آشكار شدن معضلات رويكرد مدرنيسم، اهميت زندگي اجتماعي آشكارتر شده است. بنابراين پيگيري مسائل حوزه پايداري اجتماعي در اولويت قرار گرفته است. همچنين طرح مدرسه موسيقي از اين جهت به عنوان مرحله عملي پژوهش در نظر گرفته شده است كه به دليل نوع خاص برنامه¬اش نسبت به هر نوع معماري ديگر قابليت بيشتري براي در ارتباط قرار گرفتن با شهر دارد. چرا كه از اهداف مدرسه موسيقي جذب مردم شهر به عنوان مخاطب است و در نهايت اين مردم هستند كه نتيجه كار اين فضا را مورد ارزيابي قرار مي¬دهند. بنابراين مدرسه موسيقي را مي¬توان به عنوان كالبدي در نظر گرفت كه قابليت به ظهور رساندن پايداري اجتماعي را دارد. هدف اين پژوهش مطالعه موضوع پايداري اجتماعي و يافتن مفاهيم و ويژگي¬هاي آن است تا با توجه به اين چارچوب مباني نظري، در نهايت يك مدرسه موسيقي را به نحوي طراحي كند كه ضمن پاسخگويي به ويژگي¬هاي فضايي پايداري اجتماعي، اصول مورد نياز در طراحي يك مدرسه موسيقي را نيز مورد توجه قرار دهد. اين پژوهش كيفي ابتدا به شيوه كيفي در حوزه مباني نظري دنبال مي¬شود و سپس با توجه به مباني نظري پژوهش با تبديل متغيرهاي كيفي به كمي از طريق جمع¬آوري اطلاعات حول موضوع پايداري اجتماعي در يك فضاي فرهنگي در مورد سه فاكتور تعاملات اجتماعي، هويت فضا و امنيت فضايي به شكل ميداني به مطالعه موضوع پايداري اجتماعي مي¬پردازد. نتايج بدست آمده شامل ضريب تاثير عوامل به اين نتيجه رسيد كه هويت فضا و تعاملات اجتماعي، فاكتورهايي تعيين¬كننده¬اند در حاليكه فاكتور امنيت فضايي تاثير چنداني ندارد. در نهايت نيز با توجه به اين اطلاعات بدست آمده، اين ويژگي¬ها را در طرح معماري يك مدرسه موسيقي به كار بسته مي¬شود تا نظريه خود را به عمل نزديك كند.
واژههاي كليدي: پايداري اجتماعي، تعاملات اجتماعي، هويت فضا، امنيت فضايي، مدرسه موسيقي
-
لينک به اين مدرک :