-
شماره ركورد
16002
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
16002
-
پديد آورنده
حميد غيب الهي
-
عنوان
مدلسازي و تحليل آسيبهاي وارد بر راننده خودرو سنگين ناشي از ارتعاشات
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي سيستمهاي تعليق، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
خردادماه 1395
-
تاريخ دفاع
خردادماه 1395
-
استاد راهنما
دكتر مسعود مسيح طهراني
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
چكيده
در اين تحقيق ابتدا مروري بر مدلهاي بدن انسان انجام شده است. سپس با ايجاد يك مدل جديد و بهينهسازي آن با توابع هدف مختلف به بررسي انتقالپذيري ارتعاشات از صندلي به سر پرداخته شده است. در اين تحقيق از مدل پايه ارائه شده توسط هارشا و همكارانش ايدهبرداري شد. در اينجا با بررسي مدلهاي موجود مدل 9 درجه آزادي پارامتر متمركز هارشا انتخاب شده و پس از آن با ايجاد تغييراتي در مدل تعداد درجات آزادي به 10 افزايش يافت. درمدل هارشا و همكارانش هر دو جهت ارتعاشات عمودي و افقي براي جرمها در نظر گرفته ميشود. به طوري كه تمام جرمها داراي حركت افقي و عمودي ميباشند. اما بايد دقت داشت كه در مدل هارشا حركت افقي سر وابسته به حركت افقي كمر بوده و نميتوان آنرا به طور مستقل يك درجه آزادي محسوب كرد. در اين تحقيق با اضافه كردن چرخش سر و گردن به مدل هارشا، سر داراي درجه آزادي مستقل در جهت افقي شده و امكان در نظر گرفتن اثر تكيه گاه سر در مدل فراهم شد. در اين تحقيق ابتدا معادلات حركت مدل استخراج شده و سپس با انتقال معادلات از حوزه زمان به فركانس به دليل خطي بودن آنها، با استفاده از نرمافزار متلب حل شدند. در بهينهسازي مدل مورد نظر از روش الگوريتم ژنتيك استفاده شد و نتايج بدست آمده نشان داد، مدل ارائه شده انتقالپذيري ارتعاشات كمتري را نسبت به مدل پايه (هارشا) دارا ميباشد.
واژههاي كليدي: مدل بيومكانيكي بدن، ارتعاش تمام بدن، انتقال ارتعاشات به سر، بهينهسازي با الگوريتم ژنتيك
-
لينک به اين مدرک :