-
شماره ركورد
16031
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
16031
-
پديد آورنده
مهدي سيف اللهي كوسه لر
-
عنوان
بهينهسازي مسئله برنامهريزي تشكيل و مسيردهي قطارهاي باري با استفاده از رويكرد بهينهسازي استوار در برنامهريزي فازي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي حمل و نقل ريلي
-
سال تحصيل
تيرماه 1395
-
تاريخ دفاع
تيرماه 1395
-
استاد راهنما
دكتر مسعود يقيني
-
استاد مشاور
دكتر ميرسامان پيشوايي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
مسئله برنامه¬ريزي تشكيل و مسيردهي قطارهاي باري، برنامه¬ريزي تخصيص لكوموتيوها و برنامه¬ريزي توزيع واگن¬هاي خالي از مهمترين مسائل برنامه¬ريزي حمل¬و¬نقل ريلي هستند. با توجه به پيچيدگي و ابعاد بزرگ مسئله، اين مسائل معمولاً بهصورت جداگانه مدل¬سازي و حل مي¬شوند كه اين موضوع باعث شده تا جواب بهدستآمده از حل جداگانه¬ي اين¬گونه مدل¬ها، از جواب كلي واقعي فاصله زيادي داشته باشد. همچنين در بسياري از مدل¬هاي ارائهشده، فرض بر اين بوده است كه تمامي تقاضاهاي واردشده به يك ايستگاه در يكزمان مشخصي به مقاصد خود ارسال گرديده¬اند كه اين فرض با توجه به محدوديت¬هاي موجود در دنياي واقعي، دور از حالت واقعي مي¬باشد و لازم است تا ترتيبي اتخاذ گردد تا تقاضاها با توجه به زمان¬هاي ورودشان به ايستگاه¬ها و درجه اهميت آن¬ها جهت ارسال به مقاصدشان اولويت¬بندي گردند.
بهمنظور تحقق هدف پژوهش، پنج مدل برنا¬مه¬ريزي رياضي كه قادر به در نظر گرفتن برنامه¬ريزي تشكيل و مسيردهي قطارهاي باري، زمان ورود تقاضاها به ايستگاه¬ها، زمان اعزام قطارها، تخصيص لكوموتيوها و توزيع واگن¬ها باشد، طراحي شده است. همچنين بهمنظور برخورد با عدم¬قطعيت موجود در مسئله مورد مطالعه، از يك رويكرد برنامه¬ريزي امكاني اعتبار- محور استفاده شده است. در مدل ارائه شده از يك روش تركيبي كه از محدوديت¬هاي شانسي و اميد رياضي براي مدل كردن محدوديت¬ها و تابع هدف حاوي پارامترهاي غيردقيق استفاده مي¬كند، بهره گرفتهشده است. قابلذكر است كه مدل پيشنهادي با استفاده از داده¬هاي واقعي پياده¬سازي شده و روش¬هاي مقابله با عدم¬قطعيت تنها بر روي يكي از مدل¬هاي پيشنهادي پياده¬سازي شده است.
واژههاي كليدي: برنامه¬ريزي تشكيل قطار، تخصيص لكوموتيو، توزيع واگن، برنامه¬ريزي امكاني، اندازه اعتبار، برنامه¬ريزي استوار
-
لينک به اين مدرک :