-
شماره ركورد
16950
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
16950
-
پديد آورنده
الهه مردي كورايم
-
عنوان
بررسي آيشستگي پايه پلهاي دريايي در شرايط جزرومد
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سازه هاي دريايي
-
تاريخ دفاع
فروردين 1395
-
استاد راهنما
دكتر عباس يگانه بختياري - دكتر حاج وليئي
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
به دليل اهميت موضوع آبشستگي در تعيين عمر سازه پل، تعيين آن نقش بسيار مهمي را در طراحي پلها ايفا ميكند. تعيين آبشستگي بسيار پيچيده بوده و به پارامترهاي بسياري وابسته است. اين مهم عمدتا با استفاده از روابط متعدد استخراج شده براساس نتايج آزمايشگاهي تحت اثر جريان، انجام پذيرفته كه از پيش¬بيني عمق آبشستگي براي پلهايي كه تحت اثر جزرومد قرار دارند، ناتوان خواهد بود. لذا ارائه راه حلي براي تعيين عمق آبشستگي تحت اثر جزرومد ضروري خواهد بود.
استفاده از روشهاي عددي براي مدلسازي، همواره به عنوان يكي از راه هاي كاربردي و كم هزينه در حل مسائل پيچيده پيشنهاد شده است. به اين منظور، در اين پژوهش از نرم افزار تجاري Flow-3D ، با كاربري آسان، براي مدلسازي آبشستگي تحت اثر جريان جزرومد استفاده شده است. اين نرم افزار قادر است دامنه وسيعي از جريان سيالات را بصورت يك بعدي، دو بعدي و سه بعدي مدل كند. اين برنامه براي حل از قوانين اساسي سيالات مانند قانون پايستگي جرم، مومنتم و انرژي استفاده ميكند.
در اين پژوهش، مدلسازي بر روي خاك غيرچسبنده با دانه بندي يكنواخت و آب زلال انجام شده است. نتايج مدلسازي عددي ، نتايج مشابهي را با مقادير واقعي از نظر حداكثر عمق آبشستگي و الگوي آبشستگي ارائه داده است. علاوه بر اين آبشستگي در شرايط جزرومد، داراي نرخ تندتر و افزايشي در ابتدا و سپس نرخ آن كندترشده و حتي ممكن است كاهش عمق داشته باشد. زيرا با تغيير جهت جريان، رسوبات فرسايش يافته مجددا فرصت رسوب در گودال آبشستگي را دارند. اين موضوع ميتواند باعث كاهش عمق گودال شده و از طرفي نيز با تغيير مشخصات خاك بستر در ادامه، ميتواند نرخ فرسايش را تشديد ببخشد.
همچنين مطالعات انجام شده نشان ميدهد كه مدل آشفتگي LES در مقايسه با ساير مدلهاي آشفتگي، بهترين و منطبق ترين پاسخ ها را در برخورد با آبشستگي ارائه ميدهد. اين موضوع به خصوص در بررسي الگوي آبشستگي بسيار متمايز بوده است.
واژههاي كليدي: آبشستگي موضعي، پايه پل، جزرومد، مدلسازي عددي، Flow-3D
-
تاريخ ورود اطلاعات
1395/12/24
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
الهه مردي كورايم
-
چكيده به لاتين
Because of the importance of scour issue in determination of a bridge structure, its determination plays a very important role in bridges designing. Determination of scour has been so much complex and is depended to a lot of parameters. This issue is mostly done by using multiple extracted relations according to laboratory results due to currents which are not able to predict the depth of the scour for the bridges that are under the influence of tidal currents. So presenting a solution to define the depth of scour under the influence of tide will be so necessary.
Using numerical solutions for modeling has always been offered as a practical and less cost solutions in complicated questions. For this purpose in this research we have used “Flow-3D” software which is user friendly to model the scour under the influence of tide. This software is able to model a very extensive domain of fluids currents in One-dimensional (1D), Two-dimensional (2D) and Three-dimensional (3D). This software uses fundamental basic laws such as the continuity equations, momentum equations and energy equations.
In this research we have modeled under the non-cohesive and uniformly graded sand materials and clear water conditions. The results of numerical modeling has shown similar results with actual amounts of maximum depth of scour and pattern of scour. In addition in tide condition, scour has faster and additive rate in the begining and then the rate has become slower and even may have depth decrease. Because by changing the direction of the current, the erosioned particles will have the chance of being sediment in scour hole. This issue can cause the decrease of the scour depth and in another way can resonance the erosion rate by changing the specifications of the soil.
Also the researches show that the LES turbulence model in comparison to other turbulence models presents the best and the most matches answers in collision of scour. This issue has been so different specially in checking the scour patterns.
Keywords: local scour, bridge pier, tide, numerical modeling, Flow-3D
-
لينک به اين مدرک :