-
شماره ركورد
17524
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
17524
-
پديد آورنده
عليرضا مسيبي
-
عنوان
طراحي وتبيين مدل تركيبي مزيت رقابتي مبتني بر نظريه سرمايه بورديو و هوشمندي رقابتي با استفاده از روش ISM-Gray DEMATEL
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
مديريت - تصميم گيري و سياستگذاري
-
تاريخ دفاع
بهمن 1395
-
استاد راهنما
دكتر علي بنيادي نائيني
-
استاد مشاور
دكتر عليرضا علي احمدي - دكتر حميدرضا نورعليزاده
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
مزيت رقابتي از موضوعات مهمي است كه در سالهاي اخير در ادبيات مديريت و برنامه ريزي استراتژيك مورد تأكيد قرار گرفته است. در اين رابطه عموما سه رويكرد منبع محور، محيط محور و رابطه محور جهت بررسي عوامل موثر بر مزيت رقابتي ارائه شده است. در پژوهش حاضر سعي بر اين است تا ضمن بررسي جامع در حوزه مزيت رقابتي، به طراحي وتبيين مدل تركيبي مزيت رقابتي مبتني بر نظريه سرمايه بورديو و هوشمندي رقابتي با استفاده از روش ISM-Gray DEMATEL پرداخته شود. جامعه آماري تحقيق حاضر را شركتهاي فعال در حوزه صنعت مواد غذايي كشور تشكيل مي دهند و از 8 رده مواد غذايي ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو، 15 شركت كه در 5 سال اخير از نظر سهم بازار، شركتهاي اول اين حوزه بودند مورد بررسي قرار گرفت. يافته هاي تحقيق در مجموع نشان مي دهد شركتها در صورتي مي توانند در بازار داراي مزيت رقابتي باشند كه با هوشمندي رقابتي و درك بالاي مديران خود از كسب و كار و نيز سرمايه اوليه بالا، سازماني را به وجود آورند. اين عوامل موجب مي گردد اين سازمانها بهتر بتانند از سرمايه اجتماعي و سرمايه فرهنگي سازمان خود استفاده نمايند. استفاده بهينه از سرمايه اجتماعي و سرمايه فرهنگي موجب مزيت رقابتي اين سازمانها در بازار مي گردد. زماني كه مزيت رقابتي به دست آوردند، اعتبار آنها و نيز ارزش افزوده اقتصادي آنها بيشتر مي گردد. افزايش اعتبار و برند اين سازمانها نيز به افزايش ارزش افزوده اقتصادي و ارزش افزوده بازار آنها كمك مي نمايد. از طرفي، ارزش افزوده اقتصادي مي تواند سرمايه اقتصادي و دارايي هاي آنها را بيشتر نمايد
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/03/30
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
عليرضا مسيبي
-
چكيده به لاتين
Abstract
Competitive advantage is an important issue emphasized in management and strategic planning over the past few years. The present study was aimed to comprehensively evaluate competitive advantage and design and explain a hybrid model of competitive advantage based on Bourdieu capital theory and competitive intelligence using fuzzy Delphi and ISM-Gray DEMATEL. The statistical population included the firms associated with food industry. We selected the top 15 corporations based on eight classes of food proposed by food and drug organization, with the findings indicating that the firms will not be able to achieve competitive advantage in the market unless they are formed by a high start-up capital and a high competitive intelligence and awareness on the part of the managers as to the business conditions. Such factors enable organizations to make better use of their own cultural and social capitals. Also, the optimal use of social and cultural capitals ameliorates the competitive advantages of the organizations. The authenticity and the economic values added of organizations are further enhanced by obtaining competitive advantage. Promoting organizations’ credit and brand improves their economic and market value added, which, in turn, augment their capitals and economic assets.
Keywords: competitive advantage, economic capital, social capital, symbolic capital, cultural capital, competitive intelligence
-
لينک به اين مدرک :